Scholen werven IT-studenten
Dat staat in de advertentie, opgemaakt als een e-mailbericht gericht aan alle jongeren, afkomstig van een tiental IT-bedrijven en onderwijsinstellingen uit het Noorden. De advertentie verscheen op 19 mei in de krant, die verschijnt in Groningen en Drenthe.
Het is een initiatief van John van Pol, directeur van het Instituut voor Informatie- en Communicatietechnologie aan de Hanzehogeschool Groningen: “Er zijn zoveel toepassingsgebieden waarin ICT inmiddels niet meer weg te denken is, zoals de zorg en het onderwijs. Dat weten scholieren vaak niet. Ook denken ze dat een opleiding in de ICT iets is voor techneuten en jongens, terwijl dat lang niet het hele beeld is. We roepen in de advertentie ook de meiden op om te kiezen voor een ICT-opleiding, omdat het voor veel banen in de automatisering belangrijk is dat je creatief bent en communicatief vaardig. Je werkt veel met mensen, dat moet meiden toch aanspreken.”
Ouders
‘Wie werkzaam is in de ICT, zal niet snel zonder baan zitten’, staat er. “We hebben de tekst ook op ouders gericht, omdat we weten dat die bij deze doelgroep vaak een grote invloed hebben op de studiekeuze. We zien op onze open dagen bijvoorbeeld vaak dat jongeren hun ouders meenemen”, legt Van Pol uit.
Daarnaast hoopt Van Pol dat mensen die al werken wellicht geïnteresseerd raken in een baan in de ICT als ze de advertentie lezen, omdat de tekst een breder beeld neerzet dan de meesten hebben van werken in de automatisering. “En tot slot wilden we laten zien dat wij, onderwijs en bedrijfsleven, kunnen samenwerken. Veel ondertekenaars van de advertentie zijn toch concurrenten van elkaar.”
Ook in het Noorden wordt de arbeidsmarkt krapper en ook daar heeft de ICT-sector last van een ‘techneutenimago’, zegt Van Pol. “Dat is hier niet anders dan in de rest van Nederland, verwacht ik. Wel zijn we hier sneller genegen om samen te werken, het bedrijfsleven en de onderwijsinstellingen. Het feit dat zoveel bedrijven enthousiast reageerden op mijn voorstel voor deze advertentie, onderschrijft dat. We hebben de kosten ook gezamenlijk gedragen.” Die samenwerking geldt ook voor het ICT-onderwijs aan de Hanzehogeschool Groningen, waar 22 IT-bedrijven nauw bij betrokken zijn. “Vier keer per jaar overleggen we. Zij kijken kritisch naar ons curriculum, wij horen wat er speelt in de markt.” De bedrijven verzorgen gastcolleges, studenten doen soms opdrachten voor hun klanten. Samen met LogicaCMG werd er bijvoorbeeld een traject over security opgezet, toen bleek dat zowel studenten als de IT-dienstverlener daar behoefte aan hadden.
Effect
Van Pol hoopt dat de advertentie meer aanmeldingen voor de ICT-studierichtingen zal opleveren, maar concrete streefcijfers heeft hij niet. Het zal ook lastig worden om het effect van deze advertentie te meten, zegt hij. Heeft zo’n advertentie eigenlijk wel zin? “Het veranderen van een imago is lastig, maar niets doen is ook geen optie. Je moet toch met elkaar, onderwijs en bedrijfsleven, het thema serieus nemen en niet achterover gaan leunen. Alle kleine beetjes helpen.”