SD Eindhoven volgt klant integraal
Bestaande socialedienstsystemen zijn echter nog altijd vooral toegesneden op het verstrekken van uitkeringen, moet Rasing vaststellen, en niet of onvoldoende toegerust voor het ondersteunen van de re-integratietaak. De meeste sociale diensten hebben een klantenbestand van een omvang, die dat probleem overzichtelijk houdt, maar met 5800 cliënten ligt dat voor Eindhoven (in grootte de vijfde gemeente van het land, qua Wwb-klanten de achtste) heel anders. Zeker nu als target is bepaald dat er jaarlijks 500 ‘klanten’ aan regulier werk geholpen moeten worden en 2700 geplaatst in een toeleidingstraject naar werk (de jaarinstroom bedraagt circa 1700). Hoe het de eerste jaren van de Wwb is gegaan? “Met meer vallen dan opstaan”, zegt Rasing.
Procedure
Midden 2005 startte Eindhoven een aanbestedingsprocedure, die vijf offertes opleverde. Belangrijkste gunningscriterium was functionaliteit (telde voor 40 procent mee), gevolgd door toepasbaarheid van het plan van aanpak en prijs (allebei 25 procent) en kwaliteit van medewerkers en contractuele aspecten (beide 5). Rasings collega Caroline Hovenkamp, verantwoordelijk voor selectie en implementatie, benadrukt dat de beoordeling van de offertes, en de ook van aanbieders verlangde demonstraties, ‘zeer zorgvuldig’ is gebeurd. Daarmee brengt ze in herinnering, zonder daarover een oordeel te willen vellen, dat de Dienst Algemene en Publiekszaken eerder dit jaar van de rechter de aanbesteding van een belastingsysteem wegens onzorgvuldigheid moest overdoen. Bij DWZI verliep de procedure geruisloos en resulteerde in maart in gunning aan Baas & Roost Advies, dat momenteel zijn cliëntvolgsysteem IW3 implementeert.
De procedure was geruisloos, maar dan wel voor de buitenwereld. Intern waren er, zegt Rasing, ‘dikke discussies’. Die hielden verband met een initiatief van de sociale diensten van de vier grote steden (G4), die een ICT-samenwerkingsproject waren gestart. Moest Eindhoven zich niet daarbij aansluiten en er een G5-project van maken? Maar de G4 lieten vragen van Eindhoven, dat in de aanbesteding een ‘time-out’ van drie maanden had ingelast, te lang onbeantwoord. “We hebben de aanbesteding toen doorgezet”, zegt Hovenkamp. Daarbij komt dat het, vult Rasing aan, ‘waarschijnlijk toch een paar jaar’ zou duren voordat de G4-samenwerking Eindhoven een product zou hebben bezorgd.
Operationeel
Nu moet eind dit jaar IW3 operationeel worden. Dat werkt met drie gegevensgroepen, naast klanten en reïntegratiebedrijven ook (door externe dienstverleners aangeboden) ondersteuningsinstrumenten, zoals schuldsanering, sollicitatietraining en omscholing. Door het aanbrengen van koppelingen daartussen kan per klant een traject worden uitgezet en de voortgang daarvan vervolgens bewaakt. Ook kan het systeem allerlei overzichten produceren, zoals hoe de inzet van diverse instrumenten over de cliëntenpopulatie is verdeeld. Of hoe effectief ze zijn. Of hoeveel van zekere leverancier is afgenomen en hoeveel ruimte het contract nog laat voor de toekomst.
IW3 stelt DWZI dus in staat tot zodanige regie over de uitvoering van de re-integratietaak, dat minimale financiële middelen worden ingezet voor maximaal maatschappelijk rendement.
Volgens Baas & Roost-directeur Wouter de Bos is Eindhoven zelfs de eerste gemeente, die de Wwb-regie ketenbreed met ICT ondersteunt. Hij doelt op de communicatie, die DWZI via een ‘gateway’ gaat onderhouden met twaalf reïntegratiebedrijven. Die hebben binnen zekere privacygrenzen toegang tot gegevens over de klanten, die ze in een traject hebben. Omgekeerd kunnen ze hun plannen digitaal naar DWZI sturen. Hovenkamp: “Nu gaat het op papier en zou de casemanager het moeten inkloppen. Dat gebeurt dus niet, waardoor goede managementinformatie ontbreekt. Straks komt er een plan, een offerte, die kun je accorderen. Allemaal elektronisch en het zit meteen in ons systeem.” Een koppeling naar het gemeentebrede betalingssysteem zorgt voor gestroomlijnde afhandeling van facturen.
Zelfredzaamheid
De genoemde gegevensgroepen zijn niet gebonden aan de Wwb. Waar verrichtingen van personen door de tijd moeten worden gemonitord en de inzet van middelen daarbij moet worden bewaakt, kan IW3 worden aangewend. DWZI had bij de aanbesteding dan ook om geschiktheid voor ‘dienstbreed’ gebruik gevraagd, zoals voor de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO), die januari van kracht wordt, voor de ook per die datum doorgevoerde modernisering van de Wet sociale werkvoorziening (WSW) en voor schuldhulpverlening.
Van personen die in meerdere trajecten zitten (inburgering kan hier ook worden genoemd), kan een geïntegreerd klantbeeld worden verkregen. Baas & Roost Advies speelt zo in op een tendens, waarbij gemeenten steeds meer moeten optreden als regisseur in allerlei processen die de zelfredzaamheid van burgers moeten bevorderen.