Sms-gedragscode voor aanbieders van mobiele diensten
De aanpassing is het gevolg van een groot aantal klachten over sms-diensten, waar met name kinderen de dupe van waren. Veelal denken zij een gratis ringtone te downloaden, maar blijken zij daarna vast te zitten aan een duur abonnement.
Daarnaast komt er een strengere sms-reclamecode, die richtlijnen geeft voor reclame-uitingen. Zo moet altijd duidelijk zijn of het om een abonnementsdienst gaat, wat de precieze kosten zijn, waar de consument terecht kan met vragen en om hoeveel sms-jes het gaat. Verder wordt een onafhankelijke commissie handhaving sms-diensten in het leven geroepen die oordeelt over de gedragingen van sms-dienstverleners en contentaanbieders en sancties oplegt bij overtredingen van de sms-reclamecode. Bij geschillen over sms-diensten kan de consument naar de geschillencommissie waarbij alle telefoonoperators zijn aangesloten. Tot slot komt er een online databank met daarin een actueel overzicht van alle sms-abonnementsdiensten, informatie over de aanbieder van de diensten, de kosten die daaraan zijn verbonden, et cetera.
Staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken riep het bedrijfsleven in de zomer van vorig jaar op om een einde te maken aan de onduidelijkheden met schijnbaar ‘gratis’-sms-jes. Begin april moet de nieuwe code in werking treden. Op 1 juli zal het sms-diensten-filter gereed zijn. De Consumentenautoriteit en OPTA kunnen optreden tegen individuele bedrijven die de wettelijke regels overtreden.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee