Overslaan en naar de inhoud gaan

Solliciteren in de baas z’n tijd

Bij het searchbureau Newpeople maken ze nu ongeveer een jaar gebruik van de chat als instrument om met kandidaten in contact te komen. “We zagen aan onze sitestastieken dat de meeste mensen onder werktijd en op werkdagen bij ons op de site kwamen”, verklaart Evelyn Steenbergen van Newpeople. “Mensen dus die over het algemeen op hun werk zitten. Bellen over een vacature is vanaf je werkplek meestal niet zo makkelijk.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Dus hebben we bedacht dat chatten de oplossing was: het is direct, het is persoonlijk maar het is ook discreet.”
Newpeople schafte speciale software aan bij Livecom en ging aan de slag. De werkzoekende die op de site van het bureau komt, ziet een knop met ‘chat met onze consultants’. Klik je daarop, dan kom je meteen in het pop-up scherm waar je ‘gesprek’ wordt doorverbonden. Een paar tellen later is er een consultant aan de lijn. Anoniem, zonder dat je een account hoeft aan te maken of zelfs maar je naam hoeft in te tikken.

Consultants
In het afgelopen jaar won de chat aan populariteit. “We hadden gerekend op twee gesprekjes per dag”, zegt Steenbergen, “omdat we als bureau toch wel uitsluitend in de niche-markt ICT/telecom opereren. Maar op dit moment hebben we circa vijf chats per dag.” Dat betekent dat er altijd een consultant klaar zit om de inkomende chats ‘op te vangen’. “In de kantoortuin zitten de conultants allemaal binnen bereik, dus als er dan een heel specifieke vraag komt, lossen we dat snel genoeg op of kan iemand anders even de chat overnemen”, zegt Steenbergen.
De chat wordt tot nu toe gebruikt als mogelijkheid tot direct en discreet persoonlijk contact. De banenzoekers kunnen hun snelle vragen over een bepaalde vacature meteen stellen. Om echt te solliciteren via de chat, dat vindt Steenbergen nog te ver gaan. “Dan zou je toch echt ook een videoverbinding moeten hebben aan twee kanten, maar daarmee wordt je pop-up scherm meteen weer groter en dus minder onopvallend. Bovendien willen we een kandidaat die we voorstellen eerst in het echt gesproken en gezien hebben. We denken er wel over hoe we deze praktijk verder kunnen uitbreiden, want dit soort dingen biedt voor kandidaten wel een toegevoegde waarde. En het is een kandidatenmarkt, er zijn zoveel banen. We willen de kandidaten dus zo goed mogelijk faciliteren.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in