Solliciteren in de baas z’n tijd
Dus hebben we bedacht dat chatten de oplossing was: het is direct, het is persoonlijk maar het is ook discreet.”
Newpeople schafte speciale software aan bij Livecom en ging aan de slag. De werkzoekende die op de site van het bureau komt, ziet een knop met ‘chat met onze consultants’. Klik je daarop, dan kom je meteen in het pop-up scherm waar je ‘gesprek’ wordt doorverbonden. Een paar tellen later is er een consultant aan de lijn. Anoniem, zonder dat je een account hoeft aan te maken of zelfs maar je naam hoeft in te tikken.
Consultants
In het afgelopen jaar won de chat aan populariteit. “We hadden gerekend op twee gesprekjes per dag”, zegt Steenbergen, “omdat we als bureau toch wel uitsluitend in de niche-markt ICT/telecom opereren. Maar op dit moment hebben we circa vijf chats per dag.” Dat betekent dat er altijd een consultant klaar zit om de inkomende chats ‘op te vangen’. “In de kantoortuin zitten de conultants allemaal binnen bereik, dus als er dan een heel specifieke vraag komt, lossen we dat snel genoeg op of kan iemand anders even de chat overnemen”, zegt Steenbergen.
De chat wordt tot nu toe gebruikt als mogelijkheid tot direct en discreet persoonlijk contact. De banenzoekers kunnen hun snelle vragen over een bepaalde vacature meteen stellen. Om echt te solliciteren via de chat, dat vindt Steenbergen nog te ver gaan. “Dan zou je toch echt ook een videoverbinding moeten hebben aan twee kanten, maar daarmee wordt je pop-up scherm meteen weer groter en dus minder onopvallend. Bovendien willen we een kandidaat die we voorstellen eerst in het echt gesproken en gezien hebben. We denken er wel over hoe we deze praktijk verder kunnen uitbreiden, want dit soort dingen biedt voor kandidaten wel een toegevoegde waarde. En het is een kandidatenmarkt, er zijn zoveel banen. We willen de kandidaten dus zo goed mogelijk faciliteren.”