Studenten ontwikkelen innovaties in Extreme Blue
Nu moeten ze een oplossing voor klanten bedenken die zowel technisch als commercieel werkt”, vertelde Ellis Zijlstra van IBM Corporate Communications tijdens de presentatie van de uitkomsten van Extreme Blue, op 11 september in de Stadsschouwburg in Almere. Tweehonderd studenten meldden zich aan voor het project, twintig bleven er na een uitgebreide selectie over: vijf teams van elk vier studenten, waarvan er één in Brussel aan de slag ging. De andere vier kregen onderdak in het hoofdkantoor van IBM in Amsterdam.
Mobiel betalen
Twaalf weken werken aan een innovatieve oplossing, het is een “bijzonder alternatief voor de hele zomer op het strand liggen”, zei Jeroen Latour. Hij studeert Human Media Interaction aan de universiteit Twente en maakt deel uit van het team dat voor ABN AMRO een oplossing voor mobiel betalen ontwikkelde. “Ik heb heel veel geleerd. Niet zozeer qua techniek, wel over samen oplossingen uitwerken. Het was leerzaam om erachter te komen hoe je ervoor zorgt dat iedereen die nodig is ook meewerkt. Ik heb vaak meegemaakt dat iets technisch prima was gelukt, maar op een ander vlak, strategisch zal het woord wel zijn, niet realiseerbaar bleek.” Ook de internationale context beviel hem: een student van oorsprong uit China en één uit Colombia maakten deel uit van zijn team. “Als je dan gaat brainstormen, komt iedereen met ideeën vanuit zijn eigen culturele achtergrond.”
De studenten volgen niet allemaal een technische studie; vierde teamlid Koen van der Voort studeert Business Administration aan de VU in Amsterdam. Hij werkte het businessplan uit, de andere drie bouwden het prototype. Wat die innovatie precies is, daar doen ze geheimzinnig over. Net als de overige drie teams van Extreme Blue. Een teken dat de organisaties waar ze het voor ontwikkelden, hun innovaties serieus nemen en ze daarom uit concurrentieoverwegingen liever niet met de buitenwereld delen. “We hebben onze oplossing vorige week aan mensen van de bank gepresenteerd en je zag ze na afloop met elkaar overleggen over hoe ze het verder kunnen brengen. Dat was voor ons hele team uiteraard erg leuk om te merken”, zei Van der Voort.
Openheid versus innovatie
Het gebrek aan openheid over de ontwikkelde innovaties is wat ironisch, omdat IBM juist propageert dat openheid en samenwerking nodig zijn om tot innovatie te komen. “Openheid op weg naar innovatie is prima, maar als we er eenmaal zijn, dan liever niet meer,” stelde Ronald Rotteveel, IT Strategist bij ABN AMRO tijdens de bijeenkomst. Luciën Groenhuijzen, managing director Mobility Solutions van TomTom, viel hem bij: “Wij geloven dat openheid juist niet belangrijk is bij innovatie.” Alleen DHV stond toe dat hun team de oplossing presenteerde. Frerik van Beijnum, student natuurkunde aan de universiteit Twente, vertelde over GoFlexkantoren, kantoren waar medewerkers van diverse bedrijven kunnen werken vlak bij huis, zodat ze niet in de file hoeven te staan. Het team ontwikkelde onder meer een slimme applicatie voor het boeken van bureaus per uur. GoFlex maakt deel uit van een grotere oplossing van DHV, waarmee het verkeersopstoppingen wil voorkomen bij de geplande wegwerkzaamheden aan de A15. Het heeft daartoe een consortium gevormd en gaat dit idee bij de politiek aan de man brengen. Vandaar hun baat bij openheid.
Bier en logica
Voor de vijf bedrijven was deze samenwerking in Extreme Blue met IBM nieuw. Groenhuijzen van TomTom bekende eerlijk dat hij verwachtte dat er “bij elk gesprek een advocaat achter de gordijnen zou staan”, maar dat dat achteraf reuze was meegevallen. Al zei hij ook dat de advocaten van IBM en TomTom van tevoren goede afspraken hadden gemaakt. “Deze samenwerking was voor ons een mooie kans om een idee uit te werken waar we zelf geen mensen voor hebben.” Ook Dennis Stevens, businessmanager BeerTender bij Heineken en als opdrachtgever aanwezig op de bijeenkomst, vertelde enthousiast te zijn over Extreme Blue. “Al schrok ons team aanvankelijk van de toch wel erg commerciële opdracht die we ze gaven. ‘Maar ik studeer kunstmatige intelligentie en logica!’ was een reactie. Toch werd het een hele leuke zomer voor ze.”
Voor de studenten zit het project er bijna op. Aansluitend aan de presentatie vlogen ze naar Engeland, waar alle teams van Extreme Blue 2007 in Europa samenkomen. Latour gaat daarna stage lopen bij TNO; hij wil graag nog een ander bedrijf van binnenuit leren kennen. Van der Voort is met IBM in onderhandeling over verschillende banen. “Maar ik heb ook een aanbod van de universiteit voor een promotieplaats”, zei hij. Hij weet nog niet wat het gaat worden. In ieder geval zullen beiden eerst nog een paar weken echt vakantie vieren. “Even uitrusten is wel nodig. Het was heel leerzaam en leuk, maar inderdaad ook erg extreem,” besloot Latour.