Overslaan en naar de inhoud gaan

Telfort mikt op middensegment

Dat bleek uit een presentatie van de nieuwe Telfort directie vorige week in Amsterdam. "KPN zit met Hi aan de onderkant van de markt, en richt zich daarnaast vooral op de zakelijke gebruiker", vertelde Telfort directeur Stephanie Harmsen. Samen met Huib Dekker nam zij in oktober de functie over van bestuursvoorzitter Ton aan de Stegge, financieel directeur Robert van Maasakker en Henk Buitenhuis, die gelijktijdig opstapten nadat de NMA de overname door KPN had goedgekeurd.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Als gevolg van de acquisitie stegen de opbrengsten uit mobiele telefonie in het vierde kwartaal van het boekjaar met 33 procent. Telfort wil zich de komende jaren met name profileren als marktvolger, of zoals Harmsen het formuleerde als "smart follower", waarbij innovatie niet langer op de eerste plaats komt te staan. Harmsen: "De innovatie gaat eerder zitten in de marktbenadering. Een voorbeeld is voicemail, dat bij ons nog steeds gratis is. Prijsstelling is een andere pijler. We worden toch door veel Nederlanders gezien als een voordelige partij." In de nieuwe propositie verdwijnt het onderscheid tussen de zakelijke en de consumentenmarkt. Telfort wil een belangrijk deel van zijn abonnementen gaan verkopen via circa twintig winkels in de grote steden. Ook werkt Telfort veel met wholesale partners, waaronder AH Mobiel en debitel. Onlangs is daar Tommy Telecom bijgekomen, een bedrijf dat zich richt op klanten van de Nationale Postcodeloterij. Samen zijn deze partijen goed voor 1 miljoen klanten. Ondanks het feit dat Telfort onder KPN een zelfstandige organisatie blijft, en KPN topman Ad Scheepbouwer de directie heeft gevraagd ‘mij te waarschuwen als er te veel KPN’ers over de vloer komen’, lijkt de onderneming wel degelijk te worden aangestuurd op synergie. De aanpak lijkt in ieder geval gevolgen te hebben voor de ambitieuze plannen rond de uitrol van hspda, de opvolger van UMTS. Telfort had deze standaard als eerste in Nederland willen introduceren. Het besluit daarover is echter opgeschort in afwachting van een beslissing over het samenvoegen van de op dit moment nog gescheiden infrastructuur van KPN en Telfort. Volgens Huib Dekker wordt dit een technisch uiterst ingewikkelde operatie. Telfort loopt daarbij het risico dat het een forse boete krijgt opgelegd als het in januari 2007 niet 60 procent van zijn UMTS netwerk heeft aangelegd. Die verplichting is de onderneming aangegaan bij het bemachtigen van zijn UMTS-licentie, een aantal jaar terug. Dit netwerk moet de basis worden van hspda. De UMTS-licentie van Telfort is weliswaar geldig tot 2014, maar het bedrijf heeft erg lang gewacht met investeringen in UMTS en wilde liever een volgende generatie mobiele telefonie introduceren. Partijen als Ericsson en Huawei werken achter de schermen nog steeds aan de uitrol van de infrastructuur, maar het is de vraag of de plannen zullen worden voortgezet. De belangstelling voor zowel UMTS als EDGE, dat Telfort vorig jaar in de markt zette, valt vooralsnog tegen, ook al moet in de toekomst een belangrijk deel van de omzet uit dataverkeer komen. Telfort mag niet zeggen hoeveel EDGE abonnees de onderneming inmiddels heeft. KPN dochter zit met telefooncellen in de maag Telfort wil het liefst zo snel mogelijk af van de naamsvermelding op telefooncellen op NS stations, maar zit vast aan een contract met British Telecom dat tot eind 2008 loopt. Eind jaren negentig plaatste Telfort nog overal telefooncellen, ook op locaties buiten de NS-stations. Zo werden overeenkomsten gesloten met onder andere Connexxion, De Nederlands Jeugdherberg Centrale (NJHC), Winkelcentrum Kronenburg in Arnhem, het Rotterdamse Havenziekenhuis en V&D La Place Wegrestaurants. In totaal gaat het om enkele honderden telefooncellen. Op dat moment was Telfort echter nog een telecom joint-venture tussen BT (British Telecom) en de NS (Nederlandse Spoorwegen). Inmiddels wordt amper nog gebruik gemaakt van de telefooncellen, terwijl Telfort zelf zich volledig is gaan richten op mobiele telefonie en zelfs geen vast net meer heeft. Telfort verdient bovendien geen cent aan de inkomsten uit de cellen, die gaan naar BT. Toch moet de naam er op blijven staan, zelfs al is het logo verouderd.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in