Torex past SSA-strategie toe op retailsector
Torex werd vorig jaar juni (na in financiële perikelen te zijn verzeild) voor ruim 400 miljoen dollar overgenomen door Cerberus, de investeerder die eerder SSA Global had opgebouwd door middel van overnames.
Door de overname van SSA door Infor kwam er niet alleen veel geld vrij maar ook het management van SSA, dat grotendeels de taken bij Torex overnam. In augustus nam ook nog General Atlantic – net als bij SSA – een aandeel in Torex. De strategie van Torex zal dan dan in essentie ook niet zo veel afwijken van die van SSA.
Gordon Knowles, VP Solutions Management van Torex, is ook zo’n SSA-oudgediende. Samen met CEO Mike Greenough en COO Graeme Cooksley (die bij SSA de bezem door de Baan-erfenis haalde), ziet hij de onvolwassen en gefragmenteerde markt van de automatisering van winkelketens en andere retailvestigingen zoals restaurants en ‘convenience stores’ als een openliggend speelveld. “Het wordt bouwen, partneren en vooral overnemen van marktaandeel, met producten op het juiste terrein. We weten uit de SSA-tijd dat dat goed werkt.” De ‘explosie van mogelijkheden en functionaliteiten’ die horizontale bedrijfssoftware de afgelopen twintig jaar heeft doorgemaakt, moet in de retail nog plaatsvinden, aldus Knowles, en Torex manoeuvreert zich in de positie om daarvan te profiteren.
Het nieuwe Torex-management is niet de enige die brood ziet in de retailmarkt. Enkele jaren geleden begon gigant Oracle zich al te roeren met de overname van Retek, en later 360Commerce en Temposoft (voor het inroosteren van personeel). Ook SAP en IBM zien retail als een lucratieve markt. Maar Torex wil zich richten op de retailklanten die ‘geen vlieg willen doodslaan met een moker’, in de woorden van Knowles. Daarmee doelt hij op het gebruik van software van SAP als winkelautomatiseringsplatform of van voorraadbeheersoftware van een bedrijf als Manhattan Associates.
Maar met handige kassasoftware alleen kom je er ook niet, zegt Knowles. Onze klanten willen begrijpen hoe de vraag naar producten in elkaar zit en vervolgens zorgen dat de juiste producten op het juiste moment in de schappen liggen.” Geen raketwetenschap, volgens hem, maar wel een logistiek proces dat je als één oplossing aan de man moet brengen – en dat gaat Torex in toenemende mate doen, belooft hij. “Maar in deze sector praat je veel minder over software en SOA en dergelijke.” Intern moet er overigens wel over software gepraat worden. Torex heeft al een historie van overnames. “We hebben een breed protfolio geërfd. We werken aan consolidatie van de software en maken steeds meer service-oriented componenten die platform-agnostisch zijn.” Knowles benadrukt dat Greenoughs oude leuze ‘Never sunset a product’ ook bij Torex van toepassing is.
De nieuwste grote klant in Nederland is Siebel Juweliers, die dit jaar alle vestigingen voorziet van Torex Retail-J POS. Via touchscreens (aangesloten op retail-pc’s van HP met gegarandeerde stabiele systeemimages en extra poorten voor peripherals) hebben verkopers naast de reguliere afrekenfunctie ook rechtstreeks inzicht in de informatie over voorraden, prijzen en promoties. Alle backoffice-functionaliteit is op de pc’s beschikbaar. /f.blankena@sdu.nl