Uitgegroeid SNT moet nu op marges gaan letten
Ruim een jaar later kreeg SNT tijdens de ‘dag van het eigen vermogen’ het predikaat ‘IPO of the Year 2000’. Voor deze prijs moest SNT zich meten met bedrijven als Worldonline en Newconomy. Bedrijven die het sindsdien stuk voor stuk slechter is vergaan dan SNT, ook al noteert een aandeel van het callcenterbedrijf momenteel niet meer dan 8 euro. Toch beginnen nu ook bij SNT de krassen op het lak zichtbaar te worden. Dat bleek wel bij de publicatie van de halfjaarcijfers vorige week. De publicatie werd een week uitgesteld vanwege de aanslagen in de Verenigde Staten. Het nettoresultaat kwam in de eerste zes maanden niet veel verder dan het break-even-niveau en viel dus tegen. Overigens publiceerde SNT in juli al voorlopige resultaten die niet afwijken van deze definitieve rapportage. Topman Tobias Walraven meldt ‘tegenvallende ontwikkelingen binnen bepaalde segmenten van de telecommunicatiesector’. Het komt erop neer dat de opdrachtenstroom uit deze sector opdroogt. De Nederlandse telecommunicatiebranche stagneert en daardoor is er in het eerste halfjaar sprake van een tijdelijke overcapaciteit in de customer centers van SNT Nederland. In andere klantsegmenten ging het beter, zoals financiële dienstverlening, consumentenproducten en technologie. Die lieten een forse groei zien, zegt SNT. Acquisities Maar de malaise in de telecomhoek heeft wel gevolgen voor de omzet. Uit die branche is de verwachte omzet teruggelopen van 40 procent naar 28 procent. De autonome groei van de omzet, dus groei zonder acquisities, kwam over het eerste halfjaar niet verder dan 2 procent. Rekenen we de acquisities wel mee, dan is er over het eerste halfjaar een omzetgroei gerealiseerd van 35 procent tot 59 miljoen euro. Acquisities heeft SNT vanaf de eerste schreden op de beurs al voortvarend gepleegd. SNT wil een europese topspeler zijn op het gebied van Customer Relationship Management (CRM). In het afgelopen halfjaar heeft het bedrijf zijn positie in Noord-Europa verstevigd door de overname van Telia-dochter DRS. Deelnemingen in de bedrijven Avalanche (60 procent), Customer Loyalty (47 procent) en EmiS (16 procent) hebben de leidende positie in de Benelux versterkt. In juli volgenden de overnames van de CRM-services van KPN en de customer contact centers van Atos Origin, waarmee die leidende positie in europa wel bezegeld is. Marges Voor heel 2001 verwacht Walraven een omzet van 325 tot 355 miljoen euro, dat is dan inclusief de overgenomen activiteiten van KPN en Atos Origin. Dat is daardoor meer omzet dan bij de voorlopige publicatie werd verwacht. Maar de vooruitzichten voor het resultaat heeft SNT naar beneden moeten bijstellen. Dat is niet zo verwonderlijk, want juist de overgenomen activiteiten van KPN en Atos Origin bieden relatief lage marges. Werd er in juli door SNT nog gerekend op een operationele marge (operationeel resultaat als percentage van de omzet) van 9 tot 10 procent, nu verwacht Walraven dit jaar niet verder te komen dan 5 procent. Een halvering dus. Nadruk De afgelopen jaren heeft bij SNT de nadruk gelegen op groei. Mede dankzij acquisities is die ook stevig gerealiseerd. Nu gaat SNT de focus verleggen naar margeverbetering. Voor 2002 voorziet het bedrijf een omzet van tenminste 600 miljoen euro met een bijbehorende operationele marge van 6 tot 7 procent. In 2003 gaat de omzet naar 700 miljoen euro en de marge naar 7 tot 8 procent. Goede vooruitzichten of niet, analisten hebben zo hun eigen gedachten. Niet iedereen gelooft in de koers die SNT heeft ingezet. Rabo Securities raadt aan de aandelen te verkopen. Analisten van die bank beschouwen niet alle acquisities van SNT in het belang van de aandeelhouders. ‘SNT pleegt teveel acquisities in een te korte tijd’. Ook ABN Amro ziet niet veel in de aandelen en adviseert te verkopen. Fortis is wel positief. Deze bank handhaaft de aanbeveling dat de stukken best gekocht mogen worden. Na al in april een hoogtepunt van omstreeks 50 euro te hebben bereikt, zakte de koers van het aandeel SNT snel tot diep onder de introductiewaarde van 25 euro.