Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Vaste telefoon op retour’

In de nieuwe lidstaten ligt dat percentage significant hoger dan in de oudere EU-landen: 34 procent versus 20 procent. Nederland scoort hier met 7 procent opmerkelijk laag. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de Europese Commissie.
Het onderzoek laat zien dat de digitale revolutie in Europa een hoge vlucht neemt. Bijna 30 procent van de Europeanen maakt nu gebruik van het internet via snelle breedbandverbindingen.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Nederland is op dit punt koploper met een penetratie van 65 procent, gevolgd door Denemarken met 60 procent. Zo’n 17 procent van de Europeanen die thuis een internetverbinding heeft, gebruikt deze om te bellen via het internet.
Andere belangrijke bevindingen het EU-onderzoek: Bijna 20 procent van de Europeanen koopt twee of meer telecomproducten bij dezelfde dienstverlener. De meeste huishoudens maken gebruik van het internet via een ADSL-verbinding (53 procent, stijging van 4 procent) en 34 procent van de breedbandverbindingen is draadloos. 28 procent van de Europeanen ondervindt ernstige problemen als gevolg van spam, virussen en spy-ware. De meeste Europeanen hebben overigens wel antivirussoftware (81 procent) en antispamsoftware (60 procent) geïnstalleerd.
Bijna 20 procent van de Europese consumenten neemt telecomdiensten in de vorm van een pakket, waarbij internet en vaste telefonie de meest gangbare combinatie is. Na Denemarken en Estland staat Nederland binnen de EU op de derde plaats met de penetratie van telecombundels, die hier is opgelopen tot 32 procent.
Het ‘E-Communications household survey’ waaruit deze cijfers afkomstig zijn, vormt de neerslag van onderzoek onder 27.000 huishoudens. Het is uitgevoerd in november en december 2006. Volgens Europees Commissaris Vivane Reding (Informatiemaatschappij en media) moet bij de dit jaar geplande herziening van de EU-telecomwetgeving rekening worden gehouden met de snelle technologische veranderingen die het rapport laat zien. Tegelijk wil zij ‘doelmatige mededinging’ op dit gebied bevorderen.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in