Verbeterd exitklimaat, maar weinig innovatieve ideeën
Een minstens zo groot probleem lijkt het ronduit armoedige innovatieve gehalte van de meeste Nederlandse ICT-bedrijven die momenteel worden opgericht. Het overgrote deel overstijgt nauwelijks het niveau van een dienstenleverancier, begint een webwinkel of komt met een imitatie van iets wat in Nederland of elders al bestaat. Ter contrast kan het Amerikaanse bedrijf Mindjet worden opgevoerd, dat in mei 15 miljoen dollar verkreeg van investeerders 3i en Investor Growth Capital bij een tweede investeringsronde. Mindjet levert het zelf ontwikkelde programma MindManager, een tot de verbeelding sprekende toepassing voor het visualiseren, beheren en delen van informatie. De oprichters van MindManager zijn dan ook niet uitgegaan van andermans idee of van de vraag in de markt, die veel Nederlandse ICT-ondernemers zo belangrijk vinden. MindManager is het originele eindresultaat van een strijd die de oprichter uitvocht met de bloedziekte leukemie. MindManager heeft nu wereldwijd een half miljoen zakelijke gebruikers. Het spannendste verhaal van Nederlandse bodem speelt zich af rond Tulip Computers. De Bossche computerfabrikant maakte in mei bekend dat hij 260 miljoen nieuwe aandelen wil uitgeven met een gewenste opbrengst van 55 miljoen euro. De opbrengst moet worden gebruikt om de groei van de onderneming te stimuleren, onder andere via acquisities. Van de 260 miljoen aandelen zouden er volgens plan 190 miljoen toevallen aan de huidige aandeelhouders. Cruciaal voor de emissie is de besluitvorming bij grootaandeelhouder Begemann. Eerder heeft Begemann aangegeven bereid te zijn het eigen vermogen van Tulip door omzetting van schulden te versterken. Eerst moet Tulip echter een buitengewone aandeelhoudersvergadering beleggen om wijzigingen in de statuten aan te brengen om het omzetten van preferente in gewone aandelen mogelijk te maken. Een lichtpunt is dat het exitklimaat voor Nederlandse ICT-bedrijven aanzienlijk lijkt te zijn verbeterd, vooral als over de grens naar verkoopmogelijkheden wordt gekeken. Zo kon Oxxio - voorheen Energiebedrijf.com - zijn beursgang afblazen, aangezien grootaandeelhouder Nesbic het bedrijf kon verkopen aan het Britse energiebedrijf Centrica. Ook de beursgang van Tom Tom was een succes, gezien de opbrengst van ongeveer 2 miljard euro. Op termijn komen hier echter dezelfde vragen bovendrijven die vijf jaar geleden aan internetbedrijven kleefden. Steeds meer analisten betwijfelen of de emissiekoers van Tom Tom gerechtvaardigd was, zodat beleggers opnieuw het risico lopen teleurgesteld te worden in een ICT-investering. 10.000.000Natura