Overslaan en naar de inhoud gaan

Verkeerde deskundigen bij automatiseringsgeschillen

Procedures over ICT worden door rechters meestal te ingewikkeld gevonden om daarin een beslissing te nemen zonder deskundige voorlichting. Zij schakelen dan ook veelal een onafhankelijke deskundige in. Niet alleen om feiten te onderzoeken (doet ie het of doet ie het niet?), maar soms ook om een oordeel te geven (hoe erg is het dat ie het niet doet?).
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Dat lijken duidelijke vragen, maar wanneer een ICT-deskundige zich met de procedure gaat bemoeien, blijkt er soms niet alleen sprake te zijn van een (voorspelbaar) communicatieprobleem - ICT-ers en juristen spreken nu eenmaal een andere taal. Er worden soms verkeerde deskundigen benoemd, met voor de partijen dramatische gevolgen, want de rechter neemt vrijwel altijd de conclusies van de deskundige over. Hoe erg het kan zijn laten de drie voorbeelden op deze pagina zien.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in