Versie 10 doorbraak voor Dragon NaturallySpeaking
Amsterdam, dinsdag 16 september. Nadia van Herck, salesmanager Benelux bij Nuance, draagt een headset. Van Herck heeft de handen niet vastgebonden op de rug. Van Herck demonstreert de Nederlandstalige versie van Dragon NaturallySpeaking vrij bewegend over een podium voor een publiek van overwegend journalisten. “Het is voor ons heel belangrijk als er een nieuwe versie komt”, zegt van Herck “dat de accuratesse daarvan toeneemt. Dat is een hele uitdaging.” Nuance beweert sinds versie 8 van Dragon dat de spraakherkenning tot 99 procent nauwkeurig is. Als de nauwkeurigheid van versie 10 met nog eens 20 procent is toegenomen in vergelijking met versie 9, dan betekent dit volgens Steven Steenhaut, senior marketing director van Nuance, dat niet langer een op de honderd woorden foutief herkend wordt, maar slechts 0,8 procent van de woorden. Dat blijkt evenwel niet uit de presentatie. Van Herck gaat tijdens haar presentatie opvallend vaak de mist in. Zo wordt de naam van het programma ‘Dragon NaturallySpeaking’ door de software zelf niet correct herkend. Als Van Herck de nauwkeurigheid van het programma wil roemen, verschijnt in beeld dat Dragon versie 10 twintig procent nauwkeuriger is ‘dan vijftien meter’. Dat had moeten zijn: ‘dan versie negen’. Steenhaut verklaart de missers door de geluidsversterking. “De headset heeft het geluid via de luidsprekers opgevangen. Dat zorgde voor minder nauwkeurigheid tijdens de demonstratie. Op de dag van het evenement was de software ook nog niet helemaal geoptimaliseerd en werd er een ontwikkelversie gedemonstreerd. Dat was een risico, maar wij wilden de nieuwste kenmerken, zoals de verhoogde snelheid en Dragon Voice Shortcuts, aan de pers tonen. Het finale product is pas eind september beschikbaar.”Volgens William Meisel, Amerikaans marktanalist, gespecialiseerd in spraak- en taaltechnologie, zou er geen intrinsieke reden mogen zijn waarom de Nederlandstalige versie het minder goed zou doen dan de originele Amerikaanse. Meisel: “Een demo is slechts een demo. Ik heb in het verleden zelf problemen gehad met mijn microfoon en andere zaken die niets met de technologie zelf te maken hadden. Dat kan het dus geweest zijn. De Amerikaanse versie presteert intussen behoorlijk indrukwekkend.” Nuance is met afstand marktleider in zijn niche met een marktkapitalisatie van circa 3,5 miljard dollar en 4200 werknemers. Het zit sinds 2001 in spraak- en taaltechnologie dankzij een reeks overnames. Het DNA van zijn spraakproducten wordt gevormd door Dragon NaturallySpeaking. Van de ‘engine’ van Dragon worden alle andere spraakproducten afgeleid. Van elke ontwikkeling die Nuance realiseert met Dragon, profiteert een brede waaier van andere producten. De ontwikkelingen die Nuance met Dragon realiseert, zijn van cruciaal belang. Spraakherkenning als consumentenproduct heeft gefaald. Dat zou met versie 10 kunnen veranderen. In de tweede helft van de jaren negentig streden MDT uit Oisterwijk (inmiddels failliet) met de TalkKey, Philips met FreeSpeech (van de markt gehaald), Lernout & Hauspie (ook failliet) met VoiceXpress, en Dragon Systems (overgenomen) met NaturallySpeaking op de Nederlandse markt voor de gunst van de consument. Alleen Nuance is met Dragon overgebleven. Elke poging om de consument ‘met de stem te laten schrijven’, is mislukt. Waarnemers nemen spraakherkenning voor de consumentenmarkt niet meer au sérieux. Spraakherkenning wordt zinvol genoemd voor de professionele markten, zoals de medische en juridische sector. De voornaamste reden evenwel voor een bedrijf als Nuance om het ‘consumentenproduct’ spraakherkenning in leven te houden, is niet de consument. Dat zijn de professionele markten. Intussen evenwel lijkt spraakherkenning een niveau te hebben bereikt waardoor de technologie voor het eerst zinvol lijkt voor de consument. Dragon 10 biedt enorm veel accuratesse en natuurlijkheid in het gebruik. Het verbeteren van fouten is veel gemakkelijker geworden. Dragon 10 reageert ook op veel meer natuurlijke stemcommando’s dan in vorige versies. Zo kan de gebruiker met de stem de desktop en het internet doorzoeken. Gesproken opdrachten van het type ‘Zoek op het internet naar Barack Obama’, ‘Maak een afspraak met Piet Molenaar’ of ‘Stuur een e-mail naar Jan Paffen’ blijken heel eenvoudig en snel te werken.