Overslaan en naar de inhoud gaan

Vijf vragen over de oprichting van de OBUG

▪ Aan het woord: Ruud Bos
▪ Functie: Voorzitter van de nieuwe Oracle Benelux User Group (OBUG, het verbond van OAUG, OgH, BRUG, BLOUG en DEUG), tevens projectmanager bij Delta Lloyd
▪ Context: Oracle ziet zich door zijn overnamestrategie geconfronteerd met steeds meer gebruikersverenigingen. Onder de OBUG-vlag hielden de diverse Oracle-gebruikersverenigingen in de Benelux op 16 oktober voor het eerst een gezamenlijke conferentie.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock



1 Waarom zijn de Oracle-gebruikersvereningen in OBUG verenigd?
Oracle heeft het initiatief genomen om in overleg met de user groups de mogelijkheden van samenwerking te onderzoeken. Dat is enigszins begrijpelijk, want er kwamen steeds verzoeken vanuit de diverse verenigingen voor deelname aan meetings en congressen en voor sponsoring en dat kan efficiënter. De user groups zijn daaover gaan praten en hebben redelijk snel een intentieverklaring getekend dat we daar het belang van zien. Daarna is het een redelijk autonome ontwikkeling geworden. Dat heeft in maart tot de oprichting van de OBUG geleid. De user groups hebben Oracle wel duidelijk gemaakt dat die samenwerking in het door ons bepaalde tempo en op onze eigen manier ingevuld moet worden. Oracle zou het liefst zo snel mogelijk alles laten fuseren, maar wij willen zorgvuldig kijken in hoeverre de verschillende achterbannen van de groepen bediend gaan worden
Waar Oracle naartoe wil is één communicatiekanaal met de user community. In het najaar gaan we besluiten over hoe we verder gaan met de samenwerking en de integratie. De wens is wel uitgesproken tot volledige integratie te komen, waarbij de verschillende user groups op enig moment opgaan in de OBUG. Over het tempo en de manier waarop besluiten we eind dit jaar.

2 Wat ervaart de OBUG nu zelf als meerwaarde?
Wat we nu als groot voordeel zien – en de recente user conference is daar een goed voorbeeld van – is dat wij een veel grotere reikwijdte hebben met de initiatieven die we opstarten. En ik ben ervan overtuigd dat we beter gehoord worden door Oracle. Oracle weet dat je een veel grotere groep klanten vertegenwoordigt en ze nemen dan die samenwerking ook serieus. Dus je hebt meer slagkracht. En uiteindelijk zal zich dat ook moeten vertalen naar de andere activiteiten van de user groups. Voor 2008 willen we een gezamenlijke activiteitenkalender opstellen en elkaars leden over en weer uitnodigen voor themabijeenkomsten.

3 Hebben de applicatiegebruikers en databasebeheerders wel wat aan elkaar?
Je kunt nog wel meer bloedgroepen onderscheiden, maar het is gewoon zo dat door de Fusion-strategie van Oracle die werelden steeds meer naar elkaar toegroeien. Je zult altijd verschillende groepen houden binnen de user community; enerzijds de echte technische mensen die aan de database sleutelen en de ontwikkelaars, en anderzijds de meer functionele mensen, de applicatiegebruikers. Maar ik geloof dat de gebruikersconferentie een goed voorbeeld is van de kruisbestuiving.

4 Hoe verhoudt OBUG zich tot de Internationale verbanden die er voor Oracle-gebruikersgroepen zijn?
De diverse user groups hadden natuurlijk al internationale contacten. Zo heeft de OAUG (Oracle Applications User Group) een directe lijn met OAUG International. Dat zal in stand worden gehouden. Vanuit andere user groups is er deelgenomen aan de EOUC (European Oracle User group Concil). Daar blijven we ook actief in deelnemen, maar daar speelt nu een discussie hoe men verder wil. Er is wel besloten vanuit het EOUC-forum periodiek mensen af te vaardigen voor de IOUC-meeting in de VS.
Er zijn vanuit OBUG nog geen issues centraal bij Oracle aangekaart. Oracle heeft wel aangegeven graag het aanmelden van problemen of verbeterwensen via het EOUC- en het IOUC-platform te laten lopen. En die route is nog niet helemaal ingericht.

5 Moeten gebruikers het voortaaneerst internationaal eens worden voor ze Oracle benaderen?
Dat suggereert de aanpak wel. Maar we zullen als OBUG wel periodiek overleg met het regionaal management van Oracle blijven houden, om kwesties die met de Benelux te maken hebben direct aan te kunnen kaarten.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in