Vodafones klantenbasis stabiliseert
Het aantal inactieve klanten - die wel een abonnement of prepaid hebben, maar de afgelopen drie maanden niet gebeld hebben of zijn - bleeft stabiel op 10 procent van het klantenbestand. Het merendeel van de Vodafone-klanten (57 procent) belt nu met een prepaid-toestel. In juni was dat nog 46 procent. In West-Europa blijft dat percentage redelijk stabiel op 60 procent (Duitsland) tot 70 procent (Ierland), in Italië ligt dat op 90 procent. Het voortschrijdend gemiddelde van de bestedingen per actieve klant over de afgelopen twaalf maanden tonen nog steeds een lichte daling. Maar Vodafone constateert nu stabilisatie. In de belangrijkste markten van Vodafone (Engeland, Duitsland en Italië) lagen de bestedingen per klant de afgelopen drie maanden enkele procenten hoger dan in het tweede kwartaal. Van Libertel - waar Vodafone een belang van 70 procent in heeft - zijn geen financiële cijfers gepubliceerd. Qua klantenwerving heeft Libertel het echter niet slecht gedaan. Weliswaar daalde het aantal klanten met 3 procent, maar die daling wordt kennelijk veroorzaakt door het afstoten van inactieve bellers. Dat percentage daalde namelijk van 9 in het tweede kwartaal naar 5 in het derde. Het aantal actieve bellers steeg met iets meer dan 1 procent. (jwy) Zie ook onze eerdere berichtgeving:Groei aantal Vodafone-klanten zakt in - 12 september 2001