Voorbeschouwing CeBIT
Voor veel bedrijven is de CeBIT, als laatst overgebleven grote ICT-beurs, een poort naar de wereldmarkt. Zij nemen dan ook de gelegenheid te baat om hun nieuwe producten in Hannover voor het eerst te presenteren. “Wat dit betreft is de CeBIT een goede aanvulling op de specifieke vakbeurzen die jaarlijks worden gehouden. De kunst op zo’n groot evenement als dit is, om uit de meer dan twee miljoen bezoekers de mensen te halen aan wie je jouw producten graag wilt laten zien”, zegt Chris James, internationaal marketing directeur van Fujitsu Softek. Via allerlei lokkertjes proberen de exposanten op de CeBIT de bezoekers naar hun stands te krijgen, hetgeen tegenwoordig veel strakker geregeld is dan vroeger. Een aantal jaar geleden moest de nietsvermoedende bezoekers zich eerst door een kordon van folders uitdelende studenten wringen, tegenwoordig is dat door de organisatie aardig beperkt. “Er wordt daardoor gewoon een extra beroep gedaan op onze inventiviteit”, zegt James, die als voorbeeld daarvan een komische act aanhaalt die acteurs opvoeren in de treinen van Frankfurt naar Hannover. Het beursaanbod staat grotendeels in het teken van mobiele toepassingen, gericht op het vergaren, bewerken en verspreiden van informatie. Ook de achterliggende infrastructuur, bestaande uit draadloze netwerken, vaste verbindingen, computercentra en opslagsystemen, krijgt veel aandacht.