‘We zullen GPRS moeten verkopen’
Sinds Telfort net als moederbedrijf British Telecom, in april opsplitste heeft hij nog slechts de verantwoordelijkheid voor de mobiele tak van het bedrijf. Alle ‘draadgebonden’-activiteiten kwamen onder de hoede van BT Ignite. “Dat lijkt een vereenvoudiging van mijn taken. In zekere zin is dat ook zo. Het geeft mij de vrijheid mij volledig te richten op de ontwikkeling van mobiele datadiensten.” Telfort bouwt zijn strategie op die diensten. De zakelijke markt voor spraak over GSM heeft in de ogen van Aan de Stegge zijn glans verloren. “KPN en Libertel hebben die markt al verdeeld. Wij moeten ons profileren met datadiensten die zoveel waarde bieden dat klanten er veel gebruik van maken. Je zult mij niet horen over de vergelijking van aantallen abonnees. Ik heb liever honderdduizend actieve klanten dan een miljoen abonnees die hun toestel in het nachtkastje laten liggen.” Voorlopig wil het echter nog niet zo lukken met de datadiensten. Consumenten hebben na de slechte ervaring met WAP weinig fiducie in nieuwe toepassingen. Op de zakelijke markt heeft geen van de telecombedrijven een substantiële groei van het aantal GPRS-klanten kunnen melden. Volgens Aan de Stegge begint het ‘spel’ pas na de zomer. “Alles wat zich daarvoor afspeelt valt oneerbiedig gezegd onder ‘Spielerei’; ontdekken wat wel en niet mogelijk is.” Telfort bouwt samen met verschillende partners aan mobiele applicaties voor specifieke bedrijfstakken. Bijvoorbeeld EC-gate, bouwer van elektronische marktplaatsen, heeft met Telfort een toepassing voor de bouwsector ontwikkeld om mobiel bestellingen te plaatsen. “In de generiek sfeer spreken wij met een aantal grote systeemintegrators zoals IBM, Syntegra en Cap Gemini over de mogelijkheden die de nieuwe toestellen bieden. Die applicaties moeten dan in de tweede helft van het jaar beschikbaar komen.” Wanneer de consument gebruik kan maken van het permanente datakanaal dat GPRS biedt, heeft Aan de Stegge nog niet bepaald. “Ik wil eerst een GPRS-dienst zien waarvan ik denk dat consumenten daar een extra waarde aan toekennen. Ofschoon we de techniek hebben, wil ik niet met GPRS beginnen alleen om de eerste te zijn.” Hij meent dat zusterbedrijf BT Cellnet, die in mei startte met GPRS voor consumenten, in een andere positie verkeert. “Cellnet is in Engeland wat KPN is in Nederland. Een relatieve nieuwkomer, zoals Telfort in Nederland, heeft minder goodwill en moet zorgvuldiger opspringen met zijn beloften om zijn reputatie niet te schenden.” De GPRS-technologie draait nog niet zonder problemen, zo blijkt uit de ervaringen in het Verenigd Koninkrijk. Voor de ‘mobiel bankieren’-actie met de Postbank koos Telfort dan ook bewust geen GPRS. “Voor zo’n dienst moet je ‘proven technologies’ gebruiken. Voor het bankieren moeten we aan de strengste bancaire standaarden voldoen. We waren er nu klaar voor met GSM-data-technologie. Met GPRS moeten we nog een heel leerproces doorlopen.” Aan de Stegge is niet bang dat het half miljoen klanten dat hij er via deze actie bij krijgt, zich na een paar maanden afgescheept voelt met een verouderde technologie. “Met dat argument kun je eeuwig wachten, want er gloort altijd weer een betere techniek aan de horizon.” De actie met de Postbank blijkt een enorm succes. Binnen drie weken was het maximum aantal van vijfhonderdduizend aanvragen voor de gratis prepaid-toestellen binnen. Aan de Stegge kan geen harde bewijzen geven waarop hij zijn verwachting baseert dat deze toestellen niet ‘in het nachtkastje’ belanden. “Het is een kwalitatief hoogwaardig toestel en een geavanceerde en aantrekkelijke dienst. Maar het gaat om een geloof in het succes, want mobiel bankieren is nog nooit op deze schaal gedaan. Ik ben sceptisch over marktonderzoek. Het resultaat dat je wenst, kun je er altijd wel uit krijgen.” Ton aan de Stegge: “Met GPRS moeten we nog een heel leerproces doorlopen.” foto: anp/diederik van der laan