Wederopbouw
Sinds enkele weken staat er een groot ‘te huur’-bord voor het pand, een van de meest protserige locaties in Silicon Valley. Behalve Oracle heeft geen enkel bedrijf in de Valley een zo in het oog springend pand. Het hoort niet. Ik ben dan ook benieuwd welke onderneming zich aan deze locatie zal wagen. Twee jaar geleden zou het gebouw allang verhuurd zijn. De kantorenmarkt was zo krap, dat ondernemers zelfs overwogen hebben om een oud cruiseschip in de Baai van San Francisco te leggen en te verhuren. Huurbazen geven tussenpersonen luxe auto’s als bonus wanneer zij er in slagen een deal te sluiten. Niemand vecht om de restanten van de dotcoms. Maar daarmee zijn de ideeën van de dotcoms nog niet uitgestorven. Vorige week begon supermarktketen Safeway met de bezorging van boodschappen aan huis. Het deed herinneren aan het megafailissement van WebVan vorig jaar. Ondanks investeringen van 840 miljoen dollar bleek de webkruidenier niet in staat zijn eigen groei bij te houden. Bestelde producten waren niet altijd op voorraad, zodat bezorgers soms bij Safeway nog snel even de tomaten kochten, het prijsje er af pulkten en bij de klant bezorgden. Een faillissement bleek onafwendbaar. Voor de regio Silicon Valley had de websuper een hightech warenhuis gebouwd waar alles geautomatiseerd was. Bij het faillissement is het pakhuis opgekocht door Kaisar Permanente, een keten van zieken- en verzorgingstehuizen, dat het inmiddels gebruikt voor de distributie van zijn verband en lakens. Vorige week heeft het Amerikaanse Congres (het equivalent van de Tweede Kamer) een wet aangenomen die lokale telefoonmaatschappijen het monopolie op breedbanddiensten via de telefoonlijn teruggeeft. De laatste jaren zijn er te veel startups failliet gegaan die ADSL aanboden. Het Congres vind stabiliteit voor de klant nu belangrijker dan vrije concurrentie. De verwachting is overigens dat de Senaat (de Eerste Kamer) het voorstel zal afkeuren. Wellicht heeft het Congres toch gelijk. Een van de mislukte breedbandbedrijfjes was Bazillion. Het stond onder leiding van Jamie Howard, de voormalig directeur van @Home Benelux. Bij het faillissement kreeg hij een stortvloed aan kritiek over zich heen van het personeel. Het bedrijf zou vanaf het begin gedoemd zijn te mislukken. De traditionele bedrijven pikken de krenten uit de pap. Het staat in schril contrast met het doemdenken tijdens de internethype, toen de ‘nieuwe economie’ de ouderwetse ondernemingen wel even zou verpulveren. Oud nieuws. Maar het enthousiasme waarmee diezelfde dinosauriërs nu nieuwe technieken omarmen, bewijst dat zij toch iets geleerd hebben. Nu moeten ze nog bewijzen dat zij succesvol kunnen zijn waar de startups hebben gefaald.