Weinig bedrijven hebben manager datakwaliteit
Deze conclusies staan in het Global Contact Data Management Report van QAS. Bij de overgrote meerderheid is het beheer van contactgegevens onderdeel van het totale takenpakket van een willekeurig lid van het personeelsbestand terwijl dit eigenlijk op het bord van iemand uit het managementteam zou moeten liggen. In vijf procent van de gevallen is er zelfs niemand die zich verantwoordelijk voelt voor het beheer van de kwaliteit van de gegevens. Dit gebrek aan verantwoordelijkheid heeft tot gevolg dat bij ondernemingen het contactdatamanagement te wensen over laat. Hierdoor wordt vaak niet het voordeel behaald dat bij een adequaat beheer van contactgegevens mogelijk is. Slechts de helft van de 2078 respondenten in het onderzoek stelt dat iemand in het managementteam zorg draagt voor de datakwaliteit. Naast het hoofd IT (15 procent), het hoofd Marketing (10 procent) en de databasemanager (10 procent), zijn er ook CEO’s (9 procent), Managing Directors (8 procent), CRM-managers (5 procent) en salesmanagers (2 procent) die zich met deze taak bezighouden. In 2005 hield nog maar 34 procent van het management zich bezig met contactdatamanagement.
/w.westerveld@sdu.nl