Weinig last van de crisis
De resultaten waren beter dan verwacht, ook beter dan Unit 4 Agresso eerder zelf verwachtte. Uiteraard vertelt CEO Chris Ouwinga van Unit 4 Agresso desgevraagd graag dat goede producten en tevreden klanten het fundament zijn voor die cijfers. “Daar komt het wel op neer. En je moet je klanten een groeipad bieden.” Toch zou het te ver gaan te suggereren dat concurrenten als SAP dat niet doorhebben. Ouwinga denkt met name dat Unit 4 Agresso in de juiste markt actief is; die van de dienstverleners, zowel in de overheidssector als in de commerciële. “Daar zijn een paar recente aanjagers. Burgers in verscheidene landen waar we actief zijn, willen dat hun overheden kostenefficiënt zijn en een van de manieren om dat te doen, is dingen automatiseren. Er zijn wel veel frontofficeactiviteiten, maar daarvoor heb je ook een goed functionerende backoffice nodig.” Unit 4 Agresso vervangt met graagte de verouderde backofficesystemen van lokale overheden en een paar centrale. Ouwinga: “We zien ook dat in die publieke sector er meer verantwoording gevergd wordt over wat er met het geld gebeurt. Zowel het financieel georiënteerde Coda als ons ERP-pakket Agresso Business World is daar relevant.”Op de Nederlandse overheidsmarkt is Unit 4 eigenlijk alleen een speler geworden door de overname van Decade, waarvan de software in zo’n tachtig gemeenten gebruikt wordt. Coda voegt daar nog eens veertig klanten aan toe. In het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië is de overheidsmarkt wat belangrijker. Via de overname in 2007 van twee softwarebedrijven (Dogro en Kirp, waarvan een aantal functionaliteiten ook in Agresso Business World is verwerkt) probeert het bedrijf nu ook in Duitsland een voet aan de deur te krijgen in overheidsland. “De overheid is wel overal vrij risicomijdend. Goede referenties zijn uitermate belangrijk.” Ouwinga denkt dat nu 40 procent van de omzet van Unit 4 Agresso (393,6 miljoen euro in 2008) uit de publieke sector komt. Dat de commerciële dienstverleners die zijn bedrijf bedient (waaronder ook veel softwarebedrijven) weleens snel zouden kunnen snijden in hun uitgaven omdat ze vaak onder de noemer ‘variabele kosten’ vallen, beaamt Ouwinga. “Als je naar de IT-industrie kijkt, zie je inderdaad overal kostenmaatregelen; dat hebben we in Spanje zelf ook gedaan, gewoon omdat we voorzichtig willen zijn." "Maar bedrijven worden daardoor nog afhankelijker van goede IT-systemen. Je wilt namelijk de juiste criteria vinden op basis waarvan je mensen wegstuurt of andere maatregelen neemt. Je moet er absoluut zeker van zijn dat je niet je toekomstige groeipotentie in gevaar brengt en daar heb je juist informatiesystemen voor nodig. En dan ook nog eens systemen waar je snel mee aan de slag kunt", aldus Ouwinga.SaaS is een andere crisisbestendige weg die Unit 4 Agresso is ingeslagen, met name via Coda. Het product Coda2Go, een online variant van de financiële software die op het platform van Salesforce.com is geënt, verschijnt over enkele maanden in een volledige versie die de vergelijking met het oude Coda-product kan doorstaan. Verder begint de online-versie van het in Nederland veelgebruikte Multivers volgens Ouwinga aan te slaan.De productintegratie van het traditionele Coda-product beperkt zich tot het ontwikkelen van nieuwe modules die zowel op Coda als op Agresso Business World aansluiten. “Er was verder erg weinig overlap in clientèle. Coda is typisch een best-of-breed financiële applicatie die via webservices kan worden geïntegreerd met allerlei externe systemen. Agresso is een ERP-oplossing op zichzelf. De integratiemogelijkheden zijn veel beperkter, maar de meeste klanten gebruiken het zoals het uit de doos komt.”Ouwinga haalt nog enthousiast een onderzoek aan van de Canadese onderzoeker Technology Evaluation Center, dat heeft geconcludeerd dat de voortdurende softwareaanpassingen in Agresso Business World doorgaans via de gebruikersinterface kunnen worden verricht, in tegenstelling tot SAP en Oracle. “Daar is het altijd programmeerwerk.”