West-Europese pc-markt krimpt fors
De gebruikelijke, seizoensmatige groei was in het eerste kwartaal ook zwakker dan verwacht. De neerwaartse trend die zich eind 2010 al aftekende, heeft zich in het eerste kwartaal van 2011 voortgezet.
Consumenten besteden minder, ook bedrijven terughoudend
Consumenten in West-Europa trokken minder de portemonnee voor een nieuwe pc, of ze kochten liever een tablet. De leveranties aan consumenten krompen daardoor met 25 procent. In mindere mate waren ook professionele klanten terughoudend, gezien een afzetdaling in dit segment met 8 procent.
Van de grote pc-fabrikanten onderging Acer de zwaarste aderlating, met een afzetdaling van 30 procent. Dell verkocht 22 procent minder pc's dan een jaar eerder en HP 16 procent minder. Bij de mobiele pc's was de terugval bij HP zelfs 25 procent. Toch kon het bedrijf zich staande houden als grootste pc-leverancier in West-Europa.
Apple zag zijn afzet als enige in top-5 toenemen
De inzakkende vraag naar netbooks speelde Asus parten, aldus Gartner. Apple haalde Toshiba in en drong door tot de top-5. Als enige van de koplopers zag Apple zijn afzet groeien, en wel met gemiddeld 10 procent. De laptops van Apple verkochten zelfs 32 procent beter dan in het eerste kwartaal van 2010.
Grote regionale verschillen
Gartner bekeek ook hoe de pc-markt zich ontwikkelde in drie grote West-Europese landen.
- In het Verenigd Koninkrijk, waar de markt als geheel met 17,5 procent inzakte, waren Dell en Toshiba de grote verliezers. Beide merken verkochten zo'n 30 procent minder pc's.
- De Franse pc-markt was voor het derde kwartaal op rij zwak, met een algehele krimp van 15,5 procent. Acer sprong er in negatieve zin uit met een afzetdaling van 22 procent.
- In Duitsland, waar de totale pc-verkopen 16,5 procent krompen, was de ramp voor Acer compleet. De afzetdaling bedroeg 46 procent, waardoor Acers marktaandeel achteruit kachelde van 22,4 naar 14,6 procent. Acer is sterk afhankelijk van de verkoop aan consumenten. Een opmerkelijke winnaar was Samsung, met een verkoopgroei van 29 procent.
Opvallend in Duitsland is de rol van 'overige' aanbieders, die daar goed zijn voor bijna 45 procent van de pc-markt. In Frankrijk is dat maar 24 procent en in het Verenigd Koninkrijk 29 procent.
West-Europese pc-markt, 1e kwartaal 2011 vs. 2010 (x miljoen pc's)
Fabrikant | 1e kw. 2011, aantal | 1e kw. 2011, aandeel | 1e kw. 2010, aantal | 1e kw. 2010, aandeel | Groei 1e kw. 2011 - 2010 |
HP | 3.439 | 23,4% | 4.088 | 22,8% | – 15,9% |
Acer Group * | 2.842 | 19,3% | 4.054 | 22,6% | – 29,9% |
Dell | 1.413 | 9,6% | 1.812 | 10,1% | – 22,0% |
Asus | 1.258 | 8,6% | 1.432 | 8,0% | – 12,2% |
Apple | 966 | 6,6% | 878 | 4,9% | + 10,0% |
Overigen | 4.793 | 32,6% | 5.637 | 31,5% | – 15,0% |
Totaal | 14.710 | 100% | 17.902 | 100% | – 17,8% |
*) Merken: Acer, Packard Bell, E-machines, Gateway
Inclusief desktop-pc's en laptops, exclusief mediatablets.
Bron: Gartner, mei 2011.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee