Overslaan en naar de inhoud gaan

Winkeliers snappen weinig van e-commerce

Bij de meeste bedrijven gaat het op het gebied van e-commerce nog tamelijk amateuristisch toe. Bij een door Gemini Ernst & Young (CGE&Y) uitgevoerde evaluatie van ruim twaalfhonderd sites in de marktsegmenten consumentenproducten, retail/wholesale en distributie kwam een groot aantal uit de bus als nodeloos traag, onhelder, niet actueel of weinig interactief.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Vooral de omgang met e-mails van sitebezoekers bleek abominabel. In het algemeen wordt op vragen per e-mail echter slecht gereageerd: 30 procent reageert helemaal niet. In 43 procent van de sites is een mail-to-link opgenomen met als gevolg dat de computer zoekt naar een e-mailprogramma op de computer. Wanneer de bezoeker daar niet de beschikking over heeft, omdat alleen gebruik wordt gemaakt van een webmailadres zoals Hotmail, is het niet mogelijk om mail te versturen. De overige 57 procent biedt een invulscherm aan, hetgeen als meer gebruiksvriendelijker wordt ervaren en door iedereen gebruikt kan worden. Ook het actueel houden van het informatieaanbod op de sites blijkt een probleem. 42 Procent van de sites toont aanbiedingen waarvan de looptijd verstreken is, collecties van een vorig seizoen of verouderd nieuws. Op veel sites troffen de onderzoekers spelfouten en ongelukkige zinsconstructies aan. Weinig bedrijven in de detailhandel verkopen ook online. Websites bieden productinformatie ter oriëntatie en voorbereiding op een bezoek aan de winkel, maar slechts weinig sites bieden een interactief gereedschap om de dichtstbijzijnde winkel mee te lokaliseren. Slechts 22 procent van de sites laadt binnen de psychologische acceptatiegrens van 20 seconden (56K-modem). Vaak komt dat door een animatie en een te uitbundig gebruik van afbeeldingen. In ruim 30 procent van de sites laat de navigatiestructuur te wensen over. Slechts de helft van de sites biedt een sitemap (inhoudsopgave) van gemiddelde tot hoge kwaliteit. Vaak heeft de bezoeker, door het ontbreken van een duidelijk navigatiemenu geen idee waar hij zich bevindt. Links geven in veel gevallen niet duidelijk aan waar ze naar verwijzen, zien ze er niet consistent uit of zijn niet als zodanig herkenbaar. (rza)

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in