Xoip vangt bot bij Opta
Unified messaging is het samenbrengen van diverse vormen van berichtenverkeer zoals e-mail, voicemail, fax en SMS. Met de (betaalde) diensten van Xoip kunnen klanten bijvoorbeeld op hun GSM-telefoon via SMS een seintje krijgen als er een gesproken bericht is binnengekomen. Volgens de Telecommunicatiewet moet KPN, als 'partij met aanmerkelijke macht', andere telecombedrijven toegang tot zijn netwerk bieden op dezelfde voorwaarden die KPN intern hanteert. Volgens Xoip handelt het voormalige staatsbedrijf in strijd met de wet door niet aan de eis van gelijke toegang te voldoen. KPN zou verder onrechtmatig handelen door de dienst Easy Voicemail, die zijn vaste en mobiele voicemail integreert, niet aan derden beschikbaar te stellen. Xoip had een dwangsom van een miljoen gulden per dag geëist, tot een maximum van 25 miljoen gulden. De Opta concludeert dat Xoip eind maart een aanbod heeft ontvangen voor het krijgen van toegang tot KPN's netwerk ten behoeve van unified messaging. De toezichthouder acht het 'aannemelijk' dat dit aanbod gelijk is aan de regeling die KPN met zijn eigen Voicemail Platform heeft getroffen. Daarom is geen sprake van discriminatie, zoals Xoip betoogde. Voorts zou Xoip pas op 23 april duidelijk hebben gemaakt hoe het zijn voicemail-diensten wil koppelen aan het netwerk van KPN Mobile. De Opta verwacht dat KPN zich nu tot het uiterste zal inspannen om Xoip snel een aabod te doen. Verder voldoet KPN Telecom, door de invoering van een tarief voor afluisteren van voicemail, sinds kort ook aan de wettelijke eis dat dergelijke diensten kostengeoriënteerd moeten zijn. De Opta ziet dan ook geen aanleiding voor een dwangsom. (gke)