YouTube gaat meer gegevens publiceren voor adverteerders
Verder werkt YouTube ook aan modellen van wat universeel of alleen lokaal interessant is.
Ter illustratie gaf YouTube een aantal imposante cijfers. Elke dag worden honderdduizenden clips geplaatst die honderdmiljoenen keren worden bekeken. Per maand heeft de site ongeveer 68,5 miljoen unieke bezoekers en 3,7 miljard pageviews. Gebruikers, verspreid over alle leeftijdscategorieën, blijven gemiddeld 54 minuten hangen. YouTube genereert eenderde van al het verkeer uit de VS, maar heeft ook 20 landspecifieke pagina’s.
YouTube wil met het openbaar maken van meer cijfers en gegevens zich voor adverteerders aantrekkelijker maken. De site bestaal al drie jaar, maar sinds het derde kwartaal van vorig jaar biedt de populaire filmpjespagina pas reclamemogelijkheden aan. Deze zijn volgens het bedrijf echter nog verre van optimaal.
Iets waar de site bijvoorbeeld nog niet veel mee doet, zijn gesponsorde zoekadvertenties en –banners. De reden is dat er ook geen reclame wordt meevertoond met video’s die geplaatst zijn door gebruikers. Dit vanwege de moeilijkheden van het beoordelen van de inhoud, ook wat betreft copyright. Alleen professionele video’s van ongeveer 1500 commerciële partners hebben reclame.
YouTube wil echter niet dat advertentievideo’s 'één op één televisiereclame' worden, maar echt gemaakt voor de interactiviteit van de website. Als voorbeelden noemt de website een succesvolle campagne van sauzenproducent Heinz die gebruikers opriep een filmpje over het bedrijf te maken en de film Lions for the Lambs die opriep sociaalmaatschappelijk relevante filmpjes te plaatsen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee