Zwakkere economie lijkt IT-diensten niet te raken
Uitbesteding van kerntaken als IT-management en procesmanagement blijft het belangrijkste groeisegment. Als de trend doorzet, zullen deze 'core outsourcing services' dit jaar 42 procent van de totale markt uitmaken, waarvan circa 27 procent voor IT-beheer en een kleine 15 procent voor procesbeheer. Dat was in 2007 ook al zo en ook in 2009 zal het aandeel van deze kerndiensten nauwelijks veranderen.
Het grootste afzonderlijke segment is echter ontwikkeling & integratie, waarmee dit jaar 256 miljard dollar (31 procent van de markt) is gemoeid. Gartner noemt in één adem advieswerk, waarmee de dienstverleners 71 miljard dollar (9 procent) binnenhalen. Hardware- en software-ondersteuning levert de resterende 150 miljard dollar op, ofwel ruim 18 procent van de markt.
Gartner verwacht ook in 2009 een flinke groei in de mondiale omzet van IT-services, tot een totaalbedrag van 872,5 miljard dollar. Dat is 6,5 procent meer dan in 2008.
Kathryn Hale, vice-president onderzoek van Gartner, ziet twee redenen tot zorg. Het innovatietempo bij het aanbieden van nieuwe diensten is op zijn best marginaal, en er zijn weinig praktijkvoorbeelden te vinden van projecten met een hoog rendement. Als tweede fundamentele probleem ziet Hale het onvermogen van IT-dienstverleners om de waarde van hun services overtuigend voor het voetlicht te brengen, of het nu gaat om wat ze aanbieden of om wat ze daadwerkelijk afleveren.
In Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) heeft de vertraging van de economische groei nog geen negatieve gevolgen gehad voor de IT-servicesmarkt. Gartner verwacht zowel dit jaar als in 2009 een groeicijfer van 5,3 procent, waardoor de markt tot 211 miljard respectievelijk 222 miljard dollar zal toenemen. Opkomende markten in Oost-Europa en het Midden-Oosten springen er dit jaar uit met een relatief sterke groei van ruim 11 procent.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee