Netwerkupgrade bracht Amazons cloud op de knieën
Normaal gesproken worden de gegevens in de zogeheten Elastic Block Storage-volumes automatisch gekopieerd naar een tweede locatie. Als bij dat repliceren van data een storing wordt geconstateerd, gaat het knooppunt dat de kopieeractie uitvoert automatisch op zoek naar een andere locatie om de gegevens te repliceren.
Verwijzing naar de verkeerde router
Amazon heeft zijn capaciteit in de cloud zo geconfigureerd dat dat switchen naar een andere locatie voor replicatiegegevens gewoonlijk een kwestie van millisecondes is. Bij de netwerkupgrade werd een aantal EBS-nodes echter voorzien van een verwijzing naar een verkeerde router. Daardoor raakten ze het contact met de kopieën van hun gegevens kwijt, en gingen de getroffen opslagblokken allemaal gelijktijdig op zoek naar een alternatieve locatie. Dat volume kon het netwerk waarnaar de router ze verwees niet aan, en dat was de basis voor een keten van problemen in Amazons cloud. De oplossing daarvan kostte de technici enkele dagen.
In de uitleg biedt Amazon excuses aan en belooft het beterschap. Het zal de procedures bij werkzaamheden aan zijn infrastructuur nog eens onder de loep nemen en waar nodig herzien. Ook zal het klanten voortaan beter op de hoogte houden, met name waar het gaat om details van de storing en de verwachte herstelduur.
Wel gratis computertijd, geen vergoeding gevolgschade
Getroffen klanten krijgen ter compensatie 10 dagen gratis gebruik van Amazons cloud. Over vergoeding van de gevolgschade – zoals de gemiste omzet van webwinkels die de Elastic Compute Cloud gebruiken – rept Amazon niet.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee