School laat open source links liggen
Een vergelijkbare meting vorig jaar leverde nagenoeg dezelfde conclusies op.

Toch gaat de constatering dat de zaak muurvast zit te ver, vindt Jeroen Meij, projectleider Open source en standaarden (OSS) in het onderwijs van Kennisnet Ict op School. “Er is veel ontwikkeling in standaarden en in het onderwijs. Nu de aandacht verschuift naar elektronische leeromgevingen blijkt kennis over standaarden opeens veel complexer dan die nodig is voor een keuze tussen OpenOffice of Microsoft Office.”
Effect
Kennis en ‘hands on’-ervaring lijken een groot effect te hebben op de bereidheid open source en open standaarden daadwerkelijk toe te passen, concludeert Froukje Wartenbergh-Cras, één van de auteurs van het ITS-onderzoeksrapport. Kennisnet Ict op School richt zijn activiteiten de komende maanden op het slaan van een brug tussen theorie en praktijk met het vervaardigen van startpakketten. Deze bevatten achtergrondinformatie, een stappenplan om lesmateriaal conform de open standaarden te maken en benodigde open-source- software.
Grootschalig OpenOffice verspreiden – zoals ITS suggereert in de aanbevelingen – ziet Meij niet zitten. “We hebben een cd met Linux en allerlei open-sourcesoftware. Maar alleen verspreiden betekent niet automatisch dat scholen dat gaan proberen.”
Goedkoop
De goedkope licenties die Microsoft aan het onderwijs geeft en behoudendheid van ICT-coördinatoren zijn volgens Meij belangrijke obstakels. Toch is hij niet ontevreden dat 22 procent van de scholen in het voortgezet onderwijs Moodle gebruikt als elektronische leeromgeving. “Dan concurreer je toch direct met Microsoft Sharepoint en Blackboard.”