Overslaan en naar de inhoud gaan

Ab Ovo aast op Europese markt voor railgoederen-IT

Vrijwel alle railgoederenvervoerders gebruiken voor de ondersteuning van hun kernprocessen moeilijk onderhoudbare maatwerksoftware die al enkele decennia oud is en nodig aan vervanging toe is. Een pakketoplossing zal daarbij, onder meer vanwege de korte doorlooptijd van de noodzakelijke invoering, in veel gevallen de eerste keuze zijn. Ab Ovo claimt zo’n oplossing in huis te hebben en is met diverse Europese railgoederenvervoerders in gesprek.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

B-Cargo mag als eerste succes gelden in Ab Ovo’s marktoffensief. De grote Belgische railvervoerder vervangt zijn al meer dan twintig jaar in gebruik zijnde eigen maatwerkapplicaties door Ab Ovo’s nieuwe pakketoplossing. De eerste fase van de implementatie, waar onder meer de op B-Cargo toegespitste contract-, order- en financiële modules zijn inbegrepen, wordt naar verwachting aan het einde van 2009 afgerond. De tweede fase van de implementatie, waarin alle operationele processen zijn inbegrepen, moet eind 2010 klaar zijn.De afgelopen maand met de Belgische railgoederenvervoerder B-Cargo gesloten overeenkomst voor de levering van een geïntegreerde bedrijfsapplicatie is voor het Nederlandse IT-bedrijf Ab Ovo waarschijnlijk een doorbraak. B-cargo, dat een dochterbedrijf is van het Belgische nationale spoorwegbedrijf SNCB, is de eerste afnemer van het kant-en-klare Rail Cargo System (RCS), dat Ab Ovo voor en in samenwerking met Railion ontwikkelde. Over de waarde van de opdracht laat Ab Ovo zich niet uit, maar ‘meer dan 10 miljoen euro’ lijkt een redelijke schatting. De verwachting van Ab Ovo’s directeur/eigenaar Willem Jan Groenewoud is dat binnenkort nog enkele railvervoerders het pakket RCS zullen bestellen. Hij zegt in te hebben geschreven op aanbestedingen bij drie bedrijven en in gesprek te zijn met twee niet-aanbestedingsplichtige railvervoerders. Goede geïntegreerde bedrijfsoplossingen voor railvervoerders zijn dun gezaaid, stelt Groenewoud. Aanpassen van standaard-ERP-applicaties zoals SAP of Oracle levert volgens hem als regel geen bevredigende oplossingen op: “De processen bij railgoederenvervoerders zijn zó anders en zó complex, dat je bij dergelijke standaardpakketten zoveel aanpassingen en uitbreidingen moet maken dat je beter van scratch af aan kunt beginnen. En dat is eigenlijk wat wij in overleg met Railion hebben gedaan.” Het verschil tussen ‘gewone’ ERP en railcargomanagement vloeit onder meer voort uit de omstandigheid dat ‘productie’ en ‘administratie’ bij railgoederenvervoer tijdvolgordelijk door elkaar lopen. Waar een normaal productiebedrijf pas produceert als de order administratief volledig op de rails staat, zal een trein hoe dan ook op tijd vertrekken en moeten de administratieve ins en outs doorgaans letterlijk gaande de rit worden uitgewerkt. Ten opzichte van standaard-ERP-oplossingen betekent dat dat de uitzondering regel wordt, wat de performance en gebruiksvriendelijkheid van het systeem ten gronde zou richten. Ab Ovo ontwikkelde voor en in samenspraak met Railion een specifieke railgoederen-’ERP’-omgeving. Daarbij werd afgesproken dat Railion – exclusief voor eigen gebruik – mede-eigenaar zou worden van het intellectueel eigendom van RCS. Een handige constructie die er in de praktijk op neerkomt dat Ab Ovo het product naar eigen believen op licentiebasis kan verkopen en dat Railion als medeontwikkelaar een nooit aflopend gebruiks- en updaterecht heeft, zonder licentiekosten te maken. Nu naast Railion een tweede railvervoerder ‘om’ is, verwacht Groenewoud op niet al te lange termijn nog meer Europese railvervoerders als klant te kunnen winnen. Volgende maand wordt waarschijnlijk een proefproject gestart bij de Franse SNCF.De ontwikkeling van een toegesneden railcargo-oplossing voor Railion vergde drie jaar. Dit ondanks het feit dat men de beschikking had over een eigen codegeneratiehulpmiddel, afkomstig van het in 2003 door Ab Ovo geïncorporeerde Tet-technology. Tet-technology probeerde de ontwikkelomgeving aanvankelijk breed te vermarkten, maar Ab Ovo vond het ontwikkelhulpmiddel zo sterk dat het het nu ‘voor zichzelf houdt’. Met deze omgeving werden al diverse logistieke oplossingen gecreëerd voor grote goederenvervoerders door geheel Europa.Naast IT en advies op het gebied van goederentransport verzorgt Ab Ovo ook implementaties op het gebied van complexe planningsvraagstukken. Klanten voor deze dienst zijn onder meer: DHL, National Express, FirstGroup, Eesti Raudtee, Slovenian Railways, ERS, Vopak, AirFrance-KLM, Schiphol en Port of Rotterdam. Anders dan op logistiek gebied werkt Ab Ovo voor advanced planning and scheduling wél met pakketoplossingen van derden. Tot dusverre hoofdzakelijk Quintig, maar binnenkort mogelijk ook van een tweede leverancier, die op dit moment onderwerp van selectie is. Ab Ovo werd in 1997 opgezet en telt momenteel zestig medewerkers. Nu naast Railion een tweede railvervoerder ‘om’ is, verwacht Ab Ovo op niet al te lange termijn nog meer Europese railvervoerders als klant te kunnen winnen.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in