AOL komt met Europese muziekdienst
Verschillende bedrijven hebben al betaalde muziekdownloaddiensten geïntroduceerd op de Amerikaanse markt waarbij Apple met iTunes veruit de meest succesvolle is. Bureaucratische rompslomp heeft deze aanbieders tot nog toe verhinderd in Europa activiteiten op te starten. De downloaddienst van AOL komt het eerst beschikbaar voor Britse, Duitse en Franse intenetgebruikers. Het radiostation Radio@AOL Broadband kan kosteloos worden beluisterd en komt 13 oktober ‘in de lucht’. De dreiging van juridische maatregelen van de muziekindustrie tegen individuele gebruikers van de onbetaalde muziekuitwisseldiensten, hebben de deelname aan dergelijke diensten 40 procent doen dalen, zo werd vorige week bekend. De Distibuted Computing Industry Association, een groep bedrijven achter de populaire gratis muziekuitwisseldiensten kwam gisteren eveneens met een plan consumenten tegen betaling nummers aan te bieden. De groep denkt dat internetverkoop van liedjes de muziek zo’n 900 miljoen dollar per maand kan opleveren. De muziekindustrie zou de met auteursrechten beschermde nummers versleuteld op de uitwisseldiensten moeten aanbieden, waarna geïnteresseerden tegen betaling de codering ongedaan kunnen maken. De muziekindustrie heeft sceptisch gereageerd op het voorstel. (tdo). Zie ook:Kazaa-gebruik met 40 procent gedaald - 3 oktober 2003Muziekindustrie schikt met internetgebruikers - 30 september 2003Musicmatch opent online-muziekwinkel - 29 september 2003Apple verkoopt 5 miljoen liedjes - 24 juni 2003