Overslaan en naar de inhoud gaan

Bijna alle Nederlandse gemeenten zijn online

Eind 2002 behoorde heel Nederland (zo heetten de lage landen toen) tot het digitale rijk. Heel Nederland? Nee, een paar kleine nederzettingen bleven moedig weerstand bieden aan de plannen van oud­minister Van Boxtel en maakten het leven van de burgers bepaald niet gemakkelijk. Het vergemakkelijken van de interactie van burgers met de overheid is nu juist één van de belangrijkste argumenten voor het digitaliseren van overheidsdiensten.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Gemeenten geven als redenen voor het ontbreken van een website op dat de digitale overheid geen prioriteit heeft bij het gemeentebestuur en/of dat er onvoldoende geld en mankracht is om online te gaan. Het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft als stimulans met ingang van 24 januari 2002 een subsidie ingesteld om gemeenten en provincies te ondersteunen bij ‘het implementeren van een Raadsinformatiesysteem en/of het experimenteren met internetgereedschappen voor Interactieve Beleidsvorming’. In totaal gaat het om een bedrag van zo’n 17.000 euro. Advies Overheid.nl, die een ranglijst bijhoudt van onlinegemeenten, verwacht dat het rond de tien gemeenten niet lukt om dit jaar een website op te zetten. Maasbree zit in ieder geval niet bij dat tiental. Die gemeente opende gisteren haar website. Herm Beurskens was de belangrijkste aanjager en later projectmanager van de gemeentelijke website. De beleidsadviseur informatisering en automatisering moest als een colporteur zijn voet tussen de deur zetten bij ambtenaren en gemeentebestuur. Hij heeft intern de nodige presentaties moeten geven. "Daardoor hebben we een lang voortraject gehad", zegt Beurskens. Vorig voorjaar begon de projectmanager een plan voor de gemeentelijke website te schrijven. Dat was een paar maanden nadat hij op 1 januari 2001 bij de gemeente Maasbree in dienst kwam. Zijn plan trok het gemeentebestuur over de streep. Hoewel Beurskens meent dat aanmoedigingen van het ministerie van Binnenlandse Zaken en van burgers ook hebben geholpen. Voorwaarde voor het opzetten van een gemeentelijke website was voor Beurskens wel dat er een communicatiemedewerker werd aangesteld. Die kwam er en is verantwoordelijk voor de inhoud van de website. Begonnen werd met het formuleren van een doelstelling. De gemeente koos voor een informatieve website gericht op de burgers van Baarlo en Maasbree, die gezamenlijk de gemeente vormen. Toeters en bellen als chatmogelijkheden en fora werden nog uitgesteld. "We moeten eerst ervaring opdoen en we hebben daarvoor ook niet de menskracht", verklaart Beurskens. "We willen al doende leren en dan moet je niet met te veel dingen bezig zijn." Burgers kunnen sinds donderdag wel e­mailen met de gemeente Maasbree. Die mails worden wel afgehandeld als waren zij geschreven brieven. Dus met de bijbehorende responstijd van zes weken. Voor de leverancier van de software werd door een projectgroep een grove keuze gemaakt uit zes aanbieders. Niet helemaal verrassend viel de keuze op Centric (‘Maasbree is een Centric­gemeente’), hoewel de beleidsadviseur I&A ontkent dat dat een vooropgezet plan was, heeft de projectgroep zich door Centric laten overtuigen. De aansluitingsmogelijkheid op de back­officesystemen van Centric en het feit dat Centric de laagste offerte indiende, gaven volgens Beurskens daarbij de doorslag. "We willen in de toekomst immers ook transacties aanbieden." Na de keuze van de leverancier werd volgens Beurskens flink heen en weer gepraat over de vormgeving. In augustus begon de pas aangetreden communicatiemedewerker van de gemeente de site te voorzien van informatie. Die bestaat naast onder andere openingstijden, vacatures en officiële bekenmakingen uit vijftig formulieren die burgers kunnen downloaden. Afgezien van het arbeidsloon heeft de website de gemeente Maasbree 38.000 euro gekost. Met het interactief maken van de site maakt de gemeente volgend jaar een aanvang. Pragmatisch kiest zij dan voor zaken die eenvoudig te bewerkstelligen zijn en waar de gemeente veel burgers mee bedient. Beurskens noemt online­enquêtes en fora als voorbeeld. "We moeten nog bekijken welke koppelingen met onze back office we gaan maken." Dat vergt volgens Beurskens nog wat organisatie. Waarom hebben gemeenten geen website? (een belronde)Anna Paulowna "De site is in december af", zegt voorlichter Jan Worst. De gemeente Anna Paulowna vond dat de site zo goedkoop mogelijk moest worden en heeft daar drie raadsvergaderingen aan gewijd, zo legt hij uit. Daar viel de zomervakantie nog tussen. Inmiddels heeft de gemeente 20.000 euro voor de bouw vrijgemaakt. Het Noord­Hollandse dorp heeft voor het onderhoud van de site inmiddels voor twintig uur per week een functionaris aangesteld. Beesel Francis Breukers, voorlichter: "We zijn er volop mee bezig. Ik weet nog niet wanneer we online gaan. Het gaat nog maanden duren." De gemeente Beesel had volgens Breukers andere prioriteiten, waardoor geen mensen beschikbaar waren om aan de website te werken. Vorig jaar is Besel een onderzoek gestart naar de wensen van ambtenaren en bestuur aangaande de website. De bevolking is niets gevraagd. Breukers: "De gemeenteraad is immers de vertegenwoordiging van de bevolking." Bunnik "Wij zijn druk doende de site te vullen", zegt communicatie­ adviseur Henk van den Heuvel op 9 oktober. "Binnen twee weken zijn wij online." Culemborg "De gemeente is bezig", zegt ook voorlichter Pieter Doesburg van Culemborg op 9 oktober. "De website is binnen twee weken toegankelijk." Echt Antwoordapparaat op 8 oktober: "In verband met de kermisdagen zijn onze kantoren 7, 8 en 9 oktober gesloten." Op 15 oktober: "Dit is het antwoordapparaat van de gemeente Echt. Op dit moment zijn wij telefonisch niet bereikbaar." Haaren "Het heeft even geduurd door drukte in de organisatie, maar op 5 december zijn we met de site in de lucht", zegt woordvoerster Erna van Ingen. Zij voegt daaraan toe dat een website niet echt een prioriteit is binnen de gemeente. Hengelo (GLD) J. Veenhuis, voorlichter van de Gelderse gemeente, meldt dat de website op 1 december voor burgers toegankelijk is. De gemeente bouwde de site in samenwerking met de gemeenten Vorden en Steenderen en daar was tijd voor nodig. Hilvarenbeek Voorlichter Marij van Brunschot legt uit dat er geen geld en mensen beschikbaar zijn voor het opzetten van een website. Om de subsidie niet mis te lopen, komt de gemeente begin november met een site met beperkte bestuurlijke informatie. "We zijn wel gestart met een intranet", zegt Van Brunschot. "Begin volgend jaar hopen we de gemeentelijke productencatalogus online aan te bieden." Houten De gemeente heeft ‘onnoemelijk veel’ andere prioriteiten dan een website, zegt voorlichter Jeroen Pater van de gemeente Houten. "Het was een afweging van de gemeenteraad om geen prioriteit aan een website te geven." Desondanks streeft Houten ernaar in december online te gaan. "We zijn hem nu aan het testen", zegt Pater. Hunsel "Er moet een wonder gebeuren, wil de gemeente dit jaar nog een website krijgen", zegt voorlichter Hubert Beckers. "Het college geeft prioriteit aan e­mailfunctionaliteit voor de ambtenaren. Die is er nu. Aan een intranet wordt nog gewerkt." Kessel Antwoordapparaat: "De gemeente is voor het publiek geopend van 8.30 ’s ochtends tot 12.00 uur ’s middags." Langedijk "De website is in ontwikkeling en op 1 november in de lucht", zegt woordvoerder Harry Katstra. "Andere communicatieprojecten hadden voorrang." Liemeer, zie Ter AarMeijel "Ik heb de website net voor me", zegt Perry Leeuwerik, communicatiemedewerker en webmaster bij de gemeente Meijel. "Op 1 november gaat hij de lucht in. Ik ben net in functie en kan geen reden geven waarom het zolang heeft geduurd. De gemeente Meijel kijkt over het algemeen de kat uit de boom." Leeuwerik belooft een informatieve site met productcatalogus en een formulierengenerator. Menterwolde Menterwolde is volgens voorlichter Jan Leegstra druk bezig met de website. Begin november is de gemeentesite volgens hem online. De gemeente Menterwolde is volgens Leegstra relatief laat met een website doordat de gemeente onvoldoende mensen had om de site op te zetten. Middelharnis "Ik zeg ieder jaar dat we aan het eind van het jaar een website hebben. Daar ben ik dit jaar maar mee opgehouden", verzucht Aat van Alphen, projectmedewerker. "We zijn er druk mee doende. Ik denk nu dat de website over drie maanden klaar is." Middelharnis houdt het voorlopig bij een website met eenvoudige informatie. "In de volgende fase bieden we de mogelijkheid online een bouwverguning aan te vragen. Waarom het zolang heeft geduurd? Er werd verschillend over gedacht binnen de gemeente." Nieuwkoop, zie Ter AarObdam "Waarom we niet online zijn? Dat is een goeie", reageert voorlichter Karin Meijer van de gemeente Obdam. "De belangrijkste reden is dat we er geen mensen voor hebben. We zijn op zoek naar iemand om de website te runnen. Obdam wil begin 2003 online zijn. Op een bescheiden basis weliswaar." Onderbanken "Dat is een goeie", vindt Yvonne van Mourik, hoofd van de afdeling algemene zaken bij de gemeente Onderbanken. "Het gemeentebestuur heeft lang geaarzeld om te investeren. De kosten zijn hoog. We hebben nu beperkte ambities en niet veel geld. Het wordt een statische site die waarschijnlijk in februari toegankelijk wordt." Ouderkerk "De gemeente Ouderkerk gaat 1 januari live met de site", zegt Oscar Knijff. Volgens de systeembeheerder wordt er hard aan gewerkt. Hij weet niet waarom de gemeente relatief lang gewacht heeft met de website. Reiderland, zie ScheemdaScheemda "De gemeenschappelijke website van Scheemda, Winschoten en Reiderland is op 26 oktober klaar", belooft woordvoerder Jan Kees Dommisse van de gemeente Scheemda. "Wij hadden een particulier die voor ons de website onderhield. Met een eigen website kunnen we de gemeentelijke productencatalogus aanbieden. We wilden zorgvuldig te werk gaan. Daarom is er een jaar in gaan zitten", zegt Dommisse. Schijndel "De website van de gemeente Schijndel is op 1 december klaar", belooft woordvoerster Jacqueline Bijnen. "De gemeenteraad heeft niet eerder geld vrijgemaakt voor een website." Sint Anthonis "Op 5 november gaat de site de lucht in", zegt woordvoerster Diny van Vliet. Het heeft lang geduurt omdat Sint Anthonis twee jaar met een reorganisatie is beziggeweest, die alle capaciteit opslokte. Steenderen, zie HengeloSusteren, zie EchtTer Aar "Ter Aar krijgt begin november een website", zegt Remco Stilting, hoofd algemene zaken bij die gemeente. Ter Aar werkt samen met de buurgemeenten Liemeer en Nieuwkoop. "De introductie van een website heeft langer geduurd door de samenwerking", legt Stilting uit. "Organisatorisch is het een grote slag geweest." Vaals "Vaals hoopt voor 1 januari een website in de lucht te hebben. "Het college neemt binnenkort een besluit", zegt voorlichter Bianca Lambriks. "Het had geen prioriteit." Venray "Volgens planning gaan we eind december, begin januari live met de website", zegt projectleider Marc Delsing. "We hebben pas in augustus geld van de gemeenteraad gekregen. Er moest eerst een goed plan zijn. We hebben een wat langere voorbereidingsfase genomen." Vorden, zie HengeloWesterveld Westerveld is 1 december online, meldt woordvoerder Rob van der Sluis. De vertraging komt door een herindeling die veel van de organisatie vergde. Wieringermeer Wieringermeer hoopt in het eerste kwartaal van 2003 een website te hebben. "We zijn druk bezig", zegt communicatieadviseur Yildiz Jonkers van die gemeente. Ze legt uit dat de gemeente de tijd heeft genomen om te leren van de ervaringen bij andere gemeenten. Daarnaast is er een tijd een vacature geweest op de afdeling communicatie. "We kijken nu ook uit naar een gespecialiseerde medewerker."

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in