Overslaan en naar de inhoud gaan

EU verbiedt ongewenste reclame-e-mail

Bedrijven mogen burgers niet langer bestoken met ongevraagde e-mail en sms'jes. Consumenten moeten expliciet toestemming geven voor elektronische reclamefolders. Het Europees Parlement is vandaag akkoord gegaan met een richtlijn die het verbod regelt. Het volgt daarmee een eerder standpunt van de EU-ministers.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Het is nog wel toegestaan bestaande klanten te mailen, op voorwaarde dat de afzender duidelijk aangeeft hoe de ontvanger een stokje kan steken voor verdere toezending. Eind 2003 moet de EU-wet zijn omgezet in nationaal recht. De liberale en de groene fracties in het Europees Parlement maken zich zorgen over een ander aspect van de richtlijn: het bewaren van 'verkeersgegevens' (wie belt wanneer met wie). Zij hadden graag gezien dat op Europees niveau wordt vastgelegd dat dergelijke gegevens, die privacygevoelig zijn, aan banden worden gelegd. De lidstaten regelen dat echter liever zelf. Daarom krijgen de landen expliciet de mogelijkheid wetten te maken om langdurig gegevens te bewaren. Internetproviders hebben al laten weten daar niet op te wachten wegens de hoge kosten. Overigens hebben nationale parlementen, net als nu overigens, het laatste woord over hoe het in hun land wordt geregeld. Europarlementariër Elly Plooij (VVD) vindt dat nu steeds meer telefoon- en internetverkeer internationaal is, er ook internationale bescherming van de privacy moet zijn, op EU-niveau dus. "De persoonlijke levenssfeer is niet voldoende beschermd", vindt Plooij. De Consumentenbond is blij met het verbod. De bond heeft er lang op aangedrongen dat de consument zelf bepaalt of hij de 'spam' wil ontvangen. Voorwaarde is wel dat de landen het verbod ook daadwerkelijk gaan handhaven, zodat bedrijven zich ook iets aantrekken van de aangescherpte regels. (anp)

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in