Europese markt handheld-pc's groeit weer
In het vierde kwartaal was de groei nog sterker: er gingen in West-Europa 958.000 zakcomputers over de toonbank, 38 procent meer dan in de laatste drie maanden van 2002. IDC-analist Tim Mui schrijft de verhoogde afzet onder andere toe aan een bredere distributie van PocketPC's. Met een agressieve prijsstelling en aantrekkelijke combinaties van handcomputers met bijvoorbeeld GPS-navigatiesystemen blijken fabrikanten de verkoop te kunnen stimuleren. Het PocketPC-platform van Microsoft - door IDC aangeduid als Windows Mobile - heeft in 2003 concurrent Palm als marktleider verdrongen. Had het PalmOS-platform in het vierde kwartaal van 2002 nog een aandeel van 64,1 procent, een jaar later is dit gekelderd tot 38,9 procent. Windows Mobile groeide in dezelfde periode van 32,2 naar 59,6 procent. Uitgesplitst naar fabrikant bezette HP in het vierde kwartaal de koppositie met een aandeel van 36,9 procent (was 19,5 procent), gevolgd door het fors aangeslagen Palm (gedaald van 51,2 naar 30 procent), het Duitse Medion (10,1 procent), Sony (7,9 procent) en nieuwkomer Dell (4,2 procent). Andere fabrikanten komen er steeds minder aan te pas: hun aandeel daalde in totaal van 17,9 naar 10,8 procent. PalmOne blijft op jaarbasis nog wel op het nippertje de grootste leverancier van handcomputers, met een marktaandeel van 32,3 procent over het hele jaar. In 2002 kon Palm nog bogen op 43 procent rond. HP klom van 28,3 naar 31,7 procent. Medion schiet uit het niets naar de derde positie (7,9 procent), terwijl Sony (7,4 procent, was 8,1 procent) en Dell (van nul naar 4,8 procent) de topvijf volmaken. (gke)