Meeste Nederlandse websites zijn onvindbaar
Runnerup heeft voor de afzonderlijke categorieën bedrijven vijf toepasselijke zoektermen aangeboden aan de twintig meestgebruikte zoekmachines. Slechts 14 procent van de vijfhonderd onderzochte websites blijkt bij de eerste dertig resultaten van de zoekmachines genoemd te worden. Als de bedrijfsnaam niet als zoekcriterium gebruikt wordt, daalt dat resultaat tot 1,5 procent van de websites. Dat betekent dat van de websites eigenlijk geen wervende kracht uitgaat, concludeert Runnerup. Uit internationaal onderzoek is namelijk gebleken dat 95 procent van de Internet-gebruikers zijn informatie via zoekmachines vindt, en dat 75 procent van deze groep niet verder kijkt dan de eerste dertig resultaten. De oorzaak van de slechte prestaties is, dat bij ontwerp en bouw van websites geen rekening wordt gehouden met de eisen die zoekmachines stellen. Nadere analyse leerde Runnerup dat bij maar liefst 493 van de onderzochte sites de broncode zodanig was gestructureerd dat zoekmachines grote moeite hebben met de verwerking ervan. In de regel worden web-ontwikkelaars ook niet afgerekend op het commerciële succes van of het aantal bezoeken aan de site. (jwy)