Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederland raakt achterop in elektronische handel

De groei van de verkoop van producten en diensten door Nederlandse bedrijven via internet en andere computernetwerken is vorig jaar afgenomen. Dat meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Vergeleken met andere landen van de Europese Unie (EU) blijft de Nederlandse groei van 'e-commerce' achter. Volgens de Europese definitie, waarbij alleen de vijf belangrijkste bedrijfstakken worden meegenomen, waren de Nederlandse internetverkopen in 2005 goed voor ruim 10 procent van de totale omzet. Het Europees gemiddelde was 13 procent. In Ierland en het Verenigd Koninkrijk bedroeg de e-commerce zelfs rond de 20 procent van de omzet. In 2004 zat Nederland nog rond het Europees gemiddelde. In de meeste Europese landen steeg het aandeel van de internetverkopen vorig jaar echter fors, terwijl de groei in Nederland slechts klein was. (anp)

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in