Nederland vergadert veel, maar niet altijd efficiënt
39 procent van de respondenten gaf aan dat zij drie tot vier keer per week vergaderen, 17 procent vergadert zelfs iedere dag. Op de vraag of tijdens vergaderingen de juiste informatie beschikbaar is om beslissingen te kunnen nemen, geeft 36 procent van de respondenten aan dat zij zo nu en dan twijfelen over de juistheid van de gepresenteerde gegevens; 22 procent twijfelt zelfs vaak over de juistheid van gepresenteerde gegevens.
Uit het onderzoek blijkt dat de voorgenomen doelstellingen in zeer geringe mate worden besproken aan de hand van cijfers uit ERP-, CRM- of financiële systemen. 70 procent van de ondervraagden doet dit niet en beschikt daardoor niet over de juiste informatie voor het nemen van beslissingen. In sommige gevallen zijn de systemen niet beschikbaar, worden ze voor andere doeleinden gebruikt of heeft niet iedereen toegang.
Doordat de juistheid van gegevens in vergaderingen openlijk ter discussie staat, gaat volgens Cognos veel kostbare vergadertijd verloren. Bedrijven ondervinden nadeel van onvolledige of onjuiste informatie tijdens vergaderingen. Dit is jammer, want een efficiënte vergadering leidt tot tijdsbesparing en op de lange termijn ook tot een kostenbesparing.