Pc-markt Europa groeit 15 procent
HP zag zijn marktaandeel in Emea iets terugvallen van 17 naar 16,7 procent. Dell klom van 9,8 naar 11,5 procent door de afzet met ruim een derde te vergroten. Nog harder groeide Fujitsu Siemens, wat een marktaandeel van 6,6 procent opleverde. Sterkste groeier in de topvijf is het Taiwanese Acer, dat 60 procent meer pc’s verkocht dan een jaar geleden en zo een aandeel van 6,1 procent veroverde. Hekkensluiter is IBM met een marktaandeel van 5,4 procent. Koploper Wereldwijd nam de verkoop volgens Gartner met 13,3 procent toe tot 42,8 miljoen stuks. De groei in de Verenigde Staten bleef met 11,4 procent wat achter bij die in Europa. Mondiaal is Dell koploper met een marktaandeel van 16,5 procent. Daarna volgen HP (14,3 procent), IBM (5,9 procent) en Fujitsu annex Fujitsu Siemens (3,5 procent). De sterkste groeier in de topvijf was het Taiwanese Acer, dat zijn marktaandeel van 2,6 tot 3 procent wist uit te breiden. Volgens Gartner-analist Ranjit Atwal is de Europese markt in het tweede kwartaal gekenmerkt door een sterke vervangingsvraag onder zakelijke gebruikers. Systemen die in 1999 en 2000 massaal zijn aangeschaft, zijn nu hard aan vervanging toe. "Die cyclus is eind vorig jaar al op gang gekomen en we zitten er nu middenin. Het gaat vooral om bureau-pc’s, maar daarnaast worden ook notebooks vervangen. Wij denken echter dat de vervangingscyclus voor notebooks nog dit jaar ten einde loopt." De vervanging van desktops verloopt meer gespreid, maar zal volgens Atwal ook niet langer dan de eerste helft van 2005 duren. Al met al voorziet Gartner voor de tweede helft van 2004 nog steeds een groei van de pc-verkopen in Emea van rond de 15 procent. Notebooks maken nu ongeveer 25 procent uit van de zakelijke pc-markt en 35 procent van het consumentensegment. De verkoop van goedkope notebooks was tot voor kort bepalend voor de consumentenmarkt, aldus Atwal. "De consumenten die toch al een notebook op hun verlanglijstje hadden staan, hebben er één gekocht toen de prijzen onder een bepaalde drempel zakten. Het wordt nu moeilijker om in de consumentenmarkt notebooks te verkopen."