Overslaan en naar de inhoud gaan

Uitgaven automatisering blijven stijgen in Europa

Hardware en dienstverlening zijn doorgaans de grootste aandeelhouders in het IT budget van bedrijven en instellingen. In Duitsland doet zich de uitzonderlijke situatie voor dat daar meer aan services, waaronder advies, dienstverlening, inhuur, projecten, implementatie, wordt uitgegeven in 2005 dan aan systemen, netwerken en infrastructuur. In de meeste landen om ons heen en ook in Nederland is de hardwarecomponent in de totale IT bestedingen toch wat groter dan de services component.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Dit geeft MarketCap aan in haar binnenkort uit te brengen studie ‘ICT spendings & Focus’ waarin een overzicht van de ICT markt wordt gegeven en de ontwikkelingen daarin. De groei in hardware bestedingen is weer duidelijk te noemen, terwijl software bestedingen nog steeds duidelijk in een groeifase zitten. De groei in dienstverlening of services is wat minder duidelijk te noemen. Deze stagneert zelfs in Duitsland. Bestedingen aan VoIP & IP-telefonie in West- Europa naar 4,5 miljard Over de periode 2001 tot en met 2005 zijn de bestedingen ruim verviervoudigd. Er is over deze periode sprake van een gemiddelde toename in bestedingen met 42 procent per jaar. Hiermee is dit een van de sterkste groeimarkten binnen de ICT-markt. Dit blijkt uit een uitgebreid markt-onderzoek van MarketCap uitgevoerd in samenwerking met Digacom. In 2004 werd naar schatting 3,4 miljard besteed aan VoIP en/of IP-Telefonie, voor 2005 zullen deze bestedingen met circa bijna 1,1 miljard toenemen tot 4,5 miljard. Het gaat hier om uitgaven aan zowel VoIP als IP- telefonie. Dit is wel exclusief besteding aan verbindingen. Naar landen bezien is het afgelopen jaar de sterkste groei te zien in België (+ 48 procent), Frankrijk (+ 43 procent) en Italië (+ 41 procent). Over de periode 2001 tot en met 2005 wordt overall voor West-Europa een toename met circa 300 procent gemeten. Naar landen/regio’s bezien wordt over deze periode de grootste toename gemeten voor België (+ 500 procent), Nederland ( + 418 procent) en Engeland (+ 374 procent incl. Ierland). De regio Centraal-Europa (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) en Italië blijven duidelijk achter bij de algemene ontwikkeling in bestedingen, deze landen scoren respectievelijke groeicijfers van 268 procent en 260 procent. Daarnaast scoort ook Frankrijk onder het gemiddelde. MarketCap verklaart de sterke ontwikkeling in België, Nederland en Engeland aan onder andere de prima infrastructuur in deze landen. Praktisch elke locatie binnen deze 3 landen is middels diverse connectivity toepassingen zoals DSL of glasvezel ontsloten. De bandbreedte wordt hier vooral gekenmerkt door overcapaciteit. Vooral in grotere landen zoals Duitsland en Frankrijk waar toch sprake is van decentrale (branch office) vestigingen, is veelal de infrastructuur niet optimaal zo gauw men buiten de stedelijke regio’s komt. In Italië is er verder een groot verschil in beschikbare infrastructuur per regio. Noord-Italië is bijvoorbeeld veel beter voorzien dan het zuiden van het land. Wanneer bijvoorbeeld een retailorganisatie optimaal wil profiteren van IP-communicatie toepassingen dan dient er landelijk een gelijkwaardige ‘Quality of Service’ te zijn. Omdat dit vaak niet mogelijk is, wordt een afwachtende houding aangenomen bij landelijk opererende bedrijven. ADSL aandeel in Internetverbindingen blijft groeien MarketCap meet in haar ‘Business & Connectivity Monitor’ onder andere het gebruik van de verschillende typen Internet-verbindingen door bedrijven en instellingen. In de jongste meting uit deze monitor wordt geconstateerd dat inmiddels meer dan 60 procent van de internet connecties een (A)DSL-verbinding is. De afname van het gebruik van leased-lines en ISDN zet daarentegen door. Opvallend is dat het gebruik van wireless connecties licht afgenomen is. In september 2005 maakt ruim de helft van de bedrijven in de Nederlandse zakelijke markt, vanaf 20 werknemers, gebruik van een (A)DSL-verbinding. De hoogste penetraties worden gemeten in de sectoren bouw en handel, met respectievelijk ca. 65,9 procent en 64,5 procent. Kijken we naar de bedrijfsgrootte, gemeten naar aantallen werknemers, dan zien we dat voornamelijk de kleinere bedrijven gebruik maken van (A)DSL. Bij ondernemingen met 20 tot 50 werknemers bedraagt de penetratie ruim 68 procent tegenover zo’n 36 procent in de klasse 500 of meer werknemers. Zoals eerder aangegeven neemt het gebruik van leased-line verbindingen af. In maart 2005 maakte nog 22 procent van de bedrijven, vanaf 20 werknemers, gebruik van dit type verbinding. In september 2005 wordt een penetratie percentage gemeten van bijna 20 procent. Evenals het gebruik van leased-line verbindingen neemt ook het gebruik van ISDN af. In september 2005 maakt nog zo’n 5 procent van de bedrijven gebruik van dit type verbinding.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in