Besparingsdrift laat markt beheersoftware groeien
De beheersoftware is zo gewild omdat klanten ermee denken te kunnen besparen op beheerinspanningen en omdat ze er hun service zodanig mee willen verbeteren dat ze daarmee een concurrentievoordeel zullen behalen.
De zeer forse groei is des te opmerkelijker omdat Forrester ervan uitgaat dat aan software in het algemeen dit jaar 8 procent meer wordt uitgegeven, terwijl in 2007 nog een omzettoename van 11 procent werd gerealiseerd. Een verklaring hiervoor is deels dat de leveranciers van deze software hoofdzakelijk Amerikaans zijn en zij hun klanten overal ter wereld hebben, waardoor ze profiteren van de zwakke positie van de dollar.
De sterkste groei – 72 procent – wordt gerealiseerd in tools voor het beheer van eindgebruikerservaringen. Dat is echter netto een zeer klein segment van in totaal 238 miljoen dollar. De meeste omzet – 3,68 miljard dollar – wordt behaald in verander- en configuratiebeheer. Bovendien zal de omzet hierin dit jaar met 37 procent toenemen. Tools voor netwerkbeheer leveren dit jaar 3,3 miljard dollar op, wat 16 procent meer is dan in 2007. DBMS-beheertools vormen het derde segment in omzet binnen de totale markt voor beheersoftware, met een omzet van 2,4 miljard dollar, die dit jaar echter maar met 3 procent zal toenemen. Een zeer sterke groei zal dit jaar te beurt vallen aan de tools voor Service Level Management en Business Service Management; de omzet hierin zal met 36 procent stijgen tot 637 miljoen dollar.
In de markt voor beheersoftware hebben CA, BMC, HP en IBM al jaren de sterkste posities. Hun kracht ligt vooral in het zeer uitgebreide portfolio aan tools. Zij hebben hun marktaandeel bovendien uitgebreid van 39 procent in 2005 tot 43 procent in 2007. Dat is grotendeels te danken aan overnames.
Marktleider is en blijft CA, met een ongewijzigd marktaandeel van 14 procent. Tweede is BMC Software, dat echter wel een procentpunt aandeel heeft moeten inleveren en 10 procent van de markt in handen heeft. IBM volgt op de voet, op zijn beurt weer in de nek gehijgd door HP, dat als enige in de top 4 een heel sterke groei van zijn marktaandeel kon noteren: van 6 naar 9 procent.
Een groep van zeven bedrijven, waaronder Symatec, Compuware, Microsoft, Oracle en EMC, knaagt aan de marktaandelen van de grote vier. Zij bouwen momenteel hun portfolio’s op en hebben marktaandelen van 1 tot 4 procent. In hun nadeel is dat het tijd kost die portfolio’s op te bouwen maar in hun voordeel is dat enkele onder hen zeer rijk zijn. Als het ze dan ook nog eens lukt om beter trends te voorzien dan de vier grote leveranciers, is hun kans op succes groot.
/t.vrede@sdu.nl