Overslaan en naar de inhoud gaan

Eigenzinnig VLC groeit, maar niet omhoog

Waarom groeien bomen? En wat kan dat ons leren over het groeien van bedrijven? Die vraag – gesteld en beantwoord door filosoof, hoogleraar en schrijver Bas Haring – stond centraal tijdens de opening van een tweede bedrijfspand van VLC.
VLC combineert merkonafhankelijke advisering en dienstverlening op de gebieden Business Intelligence en Content Management.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Een combinatie die volgens directeur Mathijs Kreugel minder gek is dan het in 2001 voor buitenstaanders leek: “Bij de meeste van onze klanten zijn BI en ECM inderdaad twee volstrekt gescheiden werelden. Maar onze visie is dat het eigenlijk over hetzelfde gaat: informatie om beslissingen op te baseren, in het BI-geval gestructureerde informatie uit databases en in het geval van ECM tekstinformatie, plaatjes, video’s, geluidsfragmenten en dergelijke uit heterogene bronnen. Maar in beide gevallen sta je voor overeenkomstige uitdagingen: zoeken en selecteren op relevantie en in een toegankelijk format ontsluiten.” Inmiddels heeft VLC bij drie van zijn circa twintig klanten project lopen waar BI en ECM elkaar ontmoeten.
VLC is de afgelopen jaren hard gegroeid, met klanten als ING, ANWB, KPN, Sanoma en diverse overheidsinstanties. Succesfactor in deze groei is, naar eigen analyse, de platte organisatiestructuur. Om deze opzet te kunnen handhaven verdeelt VLC zo’n 50 medewerkers nu over twee vestigingen in De Meern en sinds kort ook in Rotterdam.
Bas Haring legde in zijn voordracht op geheel eigen wijze uit dat groei noodzakelijk is om te overleven (Waarom groeien bomen? Omdat andere bomen ook groeien) en dat de vestigingsstructuur waar VLC voor kiest een charmante manier is om deze groei vorm te geven (Wel eens een mierenhoop bestudeerd? Niet altijd efficiënt, wel altijd succesvol).
Mathijs Kreugel, directeur van VLC, is te spreken over de nieuwe vestigingen: “In het afgelopen jaar is de platte organisatie en plezierige werksfeer steeds meer ons handelsmerk geworden. Met succes, want we zijn hard gegroeid. Om te zorgen dat we ondanks deze groei de intieme sfeer kunnen handhaven, werken we met twee vestigingen. Zo kunnen we doorgroeien, zonder een extra managementlaag in het leven te roepen. Ik ben ervan overtuigd dat dit ons helpt om er weer een plezierig jaar vol groei van te maken.” /r.zaal@sdu.nl

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in