Eindelijk concurrentie op de markt voor lokale telefonie
Met de openstelling van de lokale telefoniemarkt op 1 augustus is er eindelijk concurrentie op alle segmenten van de vaste telefonie. Het lokale telefoonverkeer van carrier preselect-klanten wordt vanaf die datum automatisch afgehandeld door hun alternatieve aanbieder. Tot nu toe kon de klant alleen gebruik maken van de internationale en interlokale diensten van operators als Tele2 en One.Tel. Volgens Opta-woordvoerder Walter Sans is de lokale markt buitengewoon aantrekkelijk. “Zestig procent van de telefoonkosten gaat naar lokale gesprekken. Tot nu toe had KPN meer dan negentig procent van die markt. Alleen energie- en kabelbedrijven als UPC boden tot nu toe in enkele regio’s een alternatief met bellen via de kabel. ” Tot nu toe was het technisch onmogelijk om lokale carrier preselect-diensten aan te bieden. De KPN-centrales konden alleen verkeer naar telefoonnummers met een netnummer ervoor uitselecteren. KPN heeft de centrales aangepast. Bovendien heeft de Opta met prijsmaatregelen een einde gemaakt aan de ‘prijs-squeeze’. De groothandelsprijzen die KPN de alternatieve operators in rekening bracht waren vrijwel even hoog als die voor particuliere klanten, waardoor met lokale telefonie voor hen niets te verdienen viel. De tarieven van de andere operators liggen lager dan die van KPN. Opta schat dat een gemiddelde klant ongeveer vijftig euro per jaar uit kan sparen.