Overslaan en naar de inhoud gaan

Europees debat over digitale markt

Het document waarmee de eurocommissarissen Viviane Reding (Informatiesamenleving en media) en Charlie McCreevy (Interne markt) het debat over de Europese digitale markt van de toekomst willen openen, heet 'Creative Content in a European Digital Single Market: Challenges for the Future'.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

De 'digitale dematerialisatie van content' biedt behalve kansen ook een aantal uitdagingen, schrijven de vertrekkende eurocommissarissen. Van een echte Europese interne markt is nog lang geen sprake en het illegaal downloaden van content staat de ontwikkeling van die markt voor digitale producten in de weg. Het is volgens het duo belangrijk dat er een gezamenlijke Europese respons komt, in plaats van de soms tegengestelde nationale initiatieven op dit terrein.

De eurocommissarissen zoeken een model voor de 'digitale single market' waarin makers en rechthebbenden op gepaste wijze betaald worden voor hun creatieve digitale producten. In diezelfde omgeving moeten gebruikers en consumenten aantrekkelijk geprijsde digitale producten vinden zonder dat er juridische of technische risico's aan kleven. Ook moet er een eerlijk speelveld voor nieuwe business modellen en innovatieve oplossingen tot stand komen voor de distributie van creatieve content, zo schrijven Reding en McCreevy.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in