Overslaan en naar de inhoud gaan

Fraude met 0900-nummers kost miljoenen

De vijf aanbieders van mobiele telefonie hebben volgens brancheorganisatie ICT Telecom de laatste twee jaar enkele miljoenen gulden schade geleden door fraude met 0900-nummers.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Enkele keren hebben de bedrijven aangifte gedaan, maar justitiële actie bleef vooralsnog uit. Volgens ICT Telecom is de maat nu vol en willen de telecombedrijven KPN, Libertel, Telfort, Ben en Dutchtone dat snel actie wordt ondernomen. Eind deze maand zal het Openbaar Ministerie besluiten over een mogelijk opsporingsonderzoek. Dit naar aanleiding van een vooronderzoek dat het Noordelijk Interregionaal Fraudeteam (IFT-noord) deze zomer heeft gestart, aldus een woordvoerder van het team. De fraudeurs zijn mensen die een 0900-nummer openen, om vervolgens met zoveel mogelijk 'geritselde mobieltjes' naar het nummer te bellen. Deze abonnementen staan vaak op naam van mensen die zelf niet kunnen betalen. Het levert de aanbieders gemiddeld 80 cent per gesprek op. (wvv)

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in