‘Gratis’ VoIP voor bedrijven
"Ik kwam tot de conclusie dat internettelefonie niet echt van de grond is gekomen, dat bedrijven wat huiverig zijn om instant messaging te implementeren en dat vergaderprogramma’s als NetMeeting van Microsoft niet de kwaliteit bieden die je als onderneming verwacht." Augustus 2003 vloog Hannema naar Estland om een dochterbedrijf op te richten en een aantal slimme programmeurs aan het werk te zetten en vanaf juni kan het resultaat - Voipster - worden gebruikt op pc’s, laptops en PDA’s in combinatie met een willekeurige headset. Gelijkenis De gelijkenis met Skype - het nieuwe internettelefonieprogramma van de makers van uitwisseldienst KaZaA - ligt voor de hand. Hannema prijst het gemak waarmee Skype-gebruikers hun pc in een telefooncentrale kunnen omtoveren, maar benadrukt dat het programma een ander doel heeft. "Skype gaat software koppelen aan telefooncentrales zodat je normale nummers kunt draaien tegen lage kosten. Dat doen wij niet." Voipster rekent zo’n 5 euro per maand voor een premiumversie met een hoop extra mogelijkheden. Gratis zijn de gesprekken met andere gebruikers, het versturen en ontvangen van tekstberichten en voorlopig ook voicemail. Voor het delen van documenten, het praten met vier personen tegelijk, samen over internet surfen, de computer vanaf een andere locatie bedienen en het opnemen van gesprekken moet betaald worden. Eisen Veel van dit soort toepassingen zijn ook al beschikbaar in programma’s als die van Microsoft en Yahoo!. "Maar het heeft vaak niet de kwaliteit die zakelijke gebruikers eisen", zegt Hannema. "Wij hebben onderzoek laten doen naar wat een ondernemer wil en zijn wensen geïntegreerd in een applicatie die onder verschillende besturingssystemen draait." Hannema is bovendien van plan om zijn gebruikers professioneel te ondersteunen. "Men kan ons aanspreken op de diensten die we leveren. Het voordeel van het telefoneren via pc’s zijn de geringe kosten, nadeel is dat de ondernemer niet altijd de laptop of pc bij zich heeft. Bovendien zullen veel managers hun mobiele telefoon willen blijven gebruiken. Hannema erkent dat het moeilijk zal worden om een bepaalde gewenning te doorbreken, "maar 60 procent van de telefoongesprekken vindt plaats achter de pc en een groot gedeelte van de gesprekken gaat over een document dat men op dat moment bekijkt. Wij willen met Voipster dit soort communicatie faciliteren." In de contactlijst kan bijvoorbeeld worden aangegeven voor wie men beschikbaar wil zijn en voor wie niet; een mogelijkheid die door de meeste instant-messagingprogramma’s nog niet wordt geboden. Ook kunnen oproepen worden doorgeschakeld. Hannema: "Dat gaat allemaal veel eenvoudiger dan wanneer je dat met een telefoon moet doen. Dan moet je vaak de handleiding raadplegen." Concurreren Hannema zegt zich te realiseren dat hij moet concurreren met programma’s die de mogelijkheden van Voipster gratis aanbieden. Maar hij vindt dat alle voorgaande pogingen zijn blijven steken bij de technologie. "Je kunt wel een mooi product ontwikkelen, je moet het ook aan de man kunnen brengen. Skype meldt trots dat hun programma al 10 miljoen keer van internet is gehaald, maar ze hebben 3 miljoen actieve gebruikers waarvan er tegelijkertijd hooguit een paar duizend online zijn. Bovendien is het erg moeilijk om te verdienen aan een product dat eerst gratis wordt verspreid." Voipster draait al enige tijd bij een bedrijf met internationale vestigingen, zegt Hannema, die liever geen namen noemt. "We zijn aan het evalueren hoe het programma wordt gebruikt. Pakken de werknemers toch nog de telefoon als ze ook met Voipster hadden kunnen bellen? We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat werknemers Voipster prefereren boven de bestaande telecommunicatiemogelijkheden."