Groei is eruit bij verkoop LCD-monitoren

Desktopmonitoren, inclusief ‘all in one’-pc’s zoals de iMac van Apple, zijn volgens onderzoeker Chris Connery van DisplaySearch van groot belang voor de fabrikanten van grootformaat LCD-panelen. Vier van de tien exemplaren vinden dit jaar hun weg naar dit type eindproduct (de rest is bestemd voor televisies).
Los verkochte beeldschermen van fabrikanten als Samsung en LG Electronics maken nog steeds de meerderheid van de verkopen uit, aldus DisplaySearch. Een kleiner deel wordt tegelijk met een nieuwe pc aangeschaft en is dan vaak van hetzelfde merk als de computer. Door de groeiende populariteit van notebooks en netbooks zou de verkoop van losse monitoren weleens in de verdrukking kunnen raken, vreest DisplaySearch. Veel consumenten bezuinigen door geen groter extern beeldscherm voor hun laptop te kopen.
In totaal leverden de fabrikanten 42,8 miljoen LCD-beeldschermen af. Samsung, met een marktaandeel van 15 procent, heeft de koppositie teruggepakt van Dell (13,4 procent). Dat komt niet zozeer doordat Samsung veel meer monitoren verkocht dan in het tweede kwartaal – de toename bleef beperkt tot enkele procenten – maar doordat Dell 11 procent minder LCD-schermen afleverde. De neergang van Dell is des te opmerkelijker omdat de pc-fabrikant afgelopen jaar naast directe verkoop ook is begonnen zijn producten via de detailhandel aan te bieden.
Na de twee koplopers volgen HP (11,2 procent), LG (9,4 procent) en Acer met 8 procent marktaandeel. Een gevarieerde groep overige fabrikanten leverde samen de overige 51 procent van de LCD-schermen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee