Overslaan en naar de inhoud gaan

Half miljoen boete voor KPN wegens foute kortingen

De kortingsregeling Actiekorting Internationaal (AI) werd aan bepaalde klanten aangeboden in combinatie met de kortingsregeling Belzakelijk, Belzakelijk Company of Worldline XL. Deze regelingen zijn, in tegenstelling tot Actiekorting Internationaal, wél door KPN aangemeld bij OPTA. Klanten werden selectief voor deze extra korting benaderd in kader van de actie 'Terug naar KPN'. Op deze wijze heeft KPN 46 afnemers terug weten te winnen van concurrenten.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Omdat sprake is van een herhaalde overtreding heeft dit conform OPTA's boetebeleid tot een hogere boete geleid. De Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit verwijt KPN dat zij bepaalde klanten, bovenop rechtmatige kortingsregelingen, de Actiekorting Internationaal heeft aangeboden met het doel deze terug te winnen van de concurrentie. Bovendien heeft KPN de korting niet gemeld bij OPTA, noch gepubliceerd op haar website, waartoe OPTA het telecombedrijf wel verplicht.

Vanwege haar machtspositie heeft OPTA KPN verboden om dezelfde diensten tegen verschillende voorwaarden en tarieven leveren aan dezelfde soort afnemers. KPN kan met een dergelijke strategie namelijk concurrenten uit de markt weren of drukken, waardoor de ontwikkeling van de concurrentie ernstig wordt belemmerd. KPN heeft met het selectief aanbieden van de kortingsregeling Actiekorting Internationaal bovenop andere kortingsregelingen zowel de concurrentie als afnemers benadeeld.

OPTA is deze overtreding op het spoor gekomen via een eerder onderzoek naar ongeoorloofde kortingen: Business Voice International (BVI). In BVI-zaak heeft KPN 1,5 miljoen euro boete gekregen en in combinatie met andere zaken 8 miljoen euro schadevergoeding betaald aan concurrenten.

KPN is het niet eens met de boete van OPTA en zal het besluit aanvechten. KPN stelt in een reactie op de boete dat KPN voor bepaalde diensten door OPTA wordt gereguleerd. Voor andere diensten zegt KPN vrij te zijn om naar eigen inzicht commerciële aanbiedingen te doen. Het verschil van inzicht tussen KPN en OPTA is ontstaan omdat klanten zowel gereguleerde als ongereguleerde diensten van KPN afnemen zoals in het vandaag gepubliceerde besluit.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in