Integratieleveranciers blijven te veel geld verbranden
Dit jaar snijden deze bedrijven stuk voor stuk in hun kosten, om eindelijk eens uit de rode cijfers te komen, maar de terughoudendheid van hun potentiële klanten speelt ze parten. De licentieinkomsten blijven dalen en dat is voor softwarebedrijven altijd een veeg teken. IBM, BEA en andere bedrijven roeren zich ook nog eens in toenemende mate op deze markt. Integratie Hoewel investeren in integratietechnologie een goede manier zou zijn om met beperkte budgetten bestaande systemen en applicaties beter in te zetten, geven bedrijven steeds minder uit aan dergelijke technologie. Leveranciers als Tibco en WebMethods ondervinden dat momenteel sterk. Stuk voor stuk bereikten ze het tweede kwartaal van dit kalenderjaar dieptepunten met hun licentieinkomsten. Yankee Group constateerde vorige maand al dat bedrijven die tegen integratievraagstukken aanlopen nauwelijks meer strategische beslissingen nemen op dat gebied. In plaats daarvan kiezen ze voor tactische en snelle ‘pointtopoint’oplossingen. Als de twee applicaties die met elkaar moeten praten dat maar gewoon doen, dan is het voorlopig wel even goed. In architectuur die toekomstige integraties makkelijker moet maken wordt even geen geld gestoken. In een nieuw rapport in opdracht van Tibco constateert ook Datamonitor dat veel bedrijven zelf met software gaan sleutelen ‘om het jaar door te komen’. De tijdelijke oplossingen die niet schaalbaar zijn, vieren hoogtij. Landmijnen Dat is geen goed idee, roepen analisten van onder andere Gartner. Het komt neer op ‘het leggen van landmijnen’ voor de volgende generatie systemen. Naarmate het aantal met elkaar te verbinden systemen in de loop der tijd toeneemt, ontstaat een ‘integratiespaghetti’, die voorkomen had kunnen worden door een extra laag te leggen over de applicaties. Maar net zoals bedrijven even geen behoefte hebben aan grote en complete applicatiesuites, willen ze geen uitgebreide integratiesuites aanschaffen en implementeren. De kleine, losse softwaremodules die ze aanschaffen, worden geïntegreerd via de door de applicatieleverancier meegeleverde integratiehulpmiddelen, met handmatig coderen of met eenvoudigere oplossingen van bijvoorbeeld Microsoft of Oracle. Datamonitor is vrij optimistisch over de omvang van de markt voor integratiesoftware in Europa. Terwijl deze markt in 2002 tot onder de 1,2 miljard is gekrompen, groeit hij dit jaar weer tot ongeveer het niveau van 2001: 1,25 miljard. In 2004 en 2005 is de marktomvang respectievelijk 1,6 miljard en 1,9 miljard dollar. De cijfers van de genoemde topvijf van pure integratieleveranciers wijzen er echter op dat zíj die groei niet gaan realiseren. De verkopen blijven dit jaar duidelijk bij die verwachtingen achter. Het zullen onder andere BEA, IBM, de applicatieleveranciers en wat startups zijn die gaan profiteren van de marktgroei. Marktleider Datamonitor wijst Tibco zowel wereldwijd als Europees als marktleider aan. Tibco’s Europese licentieomzet, ruim 64 miljoen dollar, is drie keer zo groot als die van de nummer twee, WebMethods. De laatste wint wel wat terrein op de eerste. SeeBeyond heeft het met een Europese licentieomzet van 18 miljoen dollar moeilijk, maar Datamonitor ziet het bedrijf wel zelfstandig overleven. Dat laatste geldt niet voor de nummers vier en vijf, Mercator en Vitria. Mercator is inmiddels al overgenomen door Ascential (het restant van Informix). Vitria zal zich waarschijnlijk op zijn Amerikaanse thuismarkt terugtrekken om te kunnen overleven, maar kan zich waarschijnlijk ook niet aan de dreigende consolidatieslag onttrekken. De mogelijk drie overlevers zullen niet stil kunnen zitten, ondanks hun behoefte aan kostenbesparingen. Verticalisatie van het aanbod is nodig. De financiële sector blijft daarbij de grootste deelmarkt, maar ook de toenemende behoefte aan integratie in de gezondheidszorg kan de leveranciers verder helpen. Ook zullen ze moeten inspringen op de behoefte aan integratie op het niveau van bedrijfsprocessen, waarvan Siebel met zijn Universal Application Network een voorbeeld heeft gegeven.