‘Klant/VC’ steekt 38 miljoen euro in starter Glidepath
Glidepath, dat begin dit jaar ontstond als management buyout van het Europese deel van de Exodusorganisatie, legt zich toe op ‘managed services’: het op basis van SLA’s overnemen van ‘de achterkant’ van de automatisering van klanten. De bedoeling daarbij is dat de eigen ITafdeling van de klant, ontheven van technische dienstverleningstaken, zich concentreert op functioneel beheer en ondersteuning van eindgebruikers. Glidepath neemt, anders dan bij outsourcing gebruikelijk is, geen medewerkers over. Wel wil het bedrijf op basis van een SLA eindverantwoordlijkheid nemen voor het kwaliteitsniveau van de diensten die de interne ITafdeling van de klant aan de lijnafdelingen levert. Volgens algemeen directeur Robert Rosier kunnen klanten op deze manier in veel gevallen niet alleen hun ITprestaties verbeteren, maar ook hun kosten gevallen terugdringen: "Door ons ‘shared services’concept kunnen we zaken als ‘server farming’, databasemanagment en clustermanagement voor SAP en Lotustoepassing tegen lage kosten uitvoeren." Behalve schaalvoordeel speelt in dat lage kostenniveau volgens Rosier ook een rol dat Glidepath datacentercapaciteit op dit moment heel goedkoop kan inkopen. Op dit moment beschikt Glidepath over één rekencentrum in Frankrijk, maar Rosier kijkt naar mogelijkheden om op korte termijn nog ‘enkele’ centra te kopen in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en België. Daar zouden diverse mogelijkheden zijn om rekencentra te kopen voor een fractie van de oorspronkelijke kosten. Het zou onder meer gaan om faciliteiten die afkomstig zijn van Exodus en KPN Qwest. Rosier: "Als we zo’n rekencentrum kopen hoeven we daarop vrijwel niet meer af te schrijven. Dat heeft de vorige eigenaar al gedaan. Dat betekent dat we eigenlijk alleen operationele kosten aan de klanten behoeven door te berekenen." Nabije toekomst Rosier zegt in de nabije toekomst nog een stuk of zes rekencentra op deze basis te willen overnemen. Op dit moment huurt Glidepath verwerkingscapaciteit bij het rekencentrum van KPN, dat biedt de flexibiliteit die Glidepath in de aanloopfase nodig heeft. ‘Pay as you grow’ verduidelijkt Rosier. Het bedrijf zou inmiddels contracten hebben afgesloten met twaalf klanten, waaronder het Franse detailhandelsconcern Pinauld Printemps en de Nederlandse kantoren van PricewaterhouseCoopers (PwC). Voor PwC ‘host’ Glidepath een omvangrijke Lotus Notesomgeving, waarmee 5500 adviesmedewerkers dagelijks operationele informatie uitwisselen en kennis delen. Het contract, dat een looptijd van drie jaar heeft, werd deze zomer afgesloten. Glidepath hoopt dit jaar met zestig medewerkers een omzet van ongeveer 10 miljoen euro te gaan behalen.