Kwart meer omzet online verkoop
– Marktonderzoekers Nielsen/Netratings concludeert uit onderzoek dat Amerikanen in het cadeauseizoen van 29 oktober tot 23 december voor 30,1 miljard dollar bij online winkels uitgaven. Dat bedrag is 30 procent hoger dan vorig jaar, meldt CNet.
De omzet in computerapparatuur nam met 126 procent het meest toe en kwam uit op een bedrag van 4,8 miljard dollar. Tweede op de lijst is de categorie consumentenelektronica met een groei van 109 procent. Aan kleding werd het meest uitgegeven, namelijk 5,3 miljard dollar, een toename van 42 procent. Minder in trek waren speelgoed en videospellen. De omzet in deze categorie daalde 9 procent tot 2,3 miljard. De Amerikanen gaven ruim een kwart van hun totale budget voor het cadeauseizoen online uit. Vorig jaar was dit nog 16 procent. (Thijs Doorenbosch) Zie ook:Internet vooral voor oriëntatie decemberinkopen – 15 december 2005