Overslaan en naar de inhoud gaan

Markt mobieltjes aan beterende hand

In het derde kwartaal (juli-september) daalde de afzet wereldwijd nog met 4 procent in vergelijking met een jaar eerder. Maar dat was al een stuk beter dan de gemiddelde afname met 11 procent in het slotkwartaal van 2008 en het eerste halfjaar van 2009.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Met andere woorden, de krimp neemt af, en daarop baseren de analisten van Stratgy Analytics hun optimisme over terugkeer van de groei. Het vierde kwartaal is traditioneel de beste periode voor fabrikanten van elektronicaproducten.

Regionaal zijn volgens Strategy Analyitcs wel verschillen waarneembaar. Terwijl de markten zich in Azië stabiliseren, blijft de vraag in sommige delen van Oost-Europa en Zuid-Amerika zwak.

In totaal vonden in het derde kwartaal 291 miljoen nieuwe mobieltjes een eigenaar. Het marktaandeel van Nokia viel terug naar 37 procent, de laagste score sinds begin 2007. Voor de Finse fabrikant blijven de Verenigde Staten een witte vlek op de kaart.

Samsung klom naar een marktaandeel van 21 procent, een nieuw hoogtepunt voor de Koreanen. Landgenoot LG Electronics bleef steken op 11 procent en ook Sony Ericsson maakte pas op de plaats met een marktaandeel van 5 procent, op de voet gevolgd door Motorola met eveneens zo’n 5 procent. Met de iPhone veroverde Appple in het derde kwartaal 2,5 procent van de wereldmarkt voor mobiele telefoons.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in