Overslaan en naar de inhoud gaan

Miljoenen gevaarlijke ­pagina’s op het web

Een onderzoek van Google waarschuwt voor de opkomst van ‘drive-by’-malware. De onderzoekers vonden in tien maanden tijd op 18.000 sites drie miljoen webpagina’s die proberen automatisch code binnen te smokkelen op het systeem van een bezoeker. Met de term ‘drive-by’ geven de onderzoekers aan dat besmetting kan plaatsvinden zonder dat de bezoeker een handje hoeft te helpen door op een link te klikken of een bestand te downloaden.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Tegen dit soort hacks kan men zich alleen wapenen door de beveiligingssoftware nauwgezet up-to-date te houden. Wanneer de uitbaters een ‘zero day’-beveiligingslek exploiteren, helpt ook dat niet.
Webpagina’s met ‘drive-by’-malware duiken ook steeds vaker op in zoekresultaten. In april 2007 leverde 0,4 procent van de zoekopdrachten die Google uitvoerde ten minste één verwijzing op naar een website met dergelijke software. In januari van dit jaar was dat 1,3 procent. Deze webpagina’s scoren redelijk hoog. Van de één miljoen webadressen die het vaakst door Google werden gevonden, bleek 0,6 procent besmet met ‘drive-by’-malware. Het eerste webadres met ‘drive-by’-software was te vinden op positie 1588 van deze ranglijst. Dat betekent dat het risico om via een zoekopdracht op een besmette pagina te komen, reëel is.
De toename in ‘drive-by’-malware hangt volgens de onderzoekers samen met het feit dat de uitbaters ervan steeds vaker advertenties gebruiken om hun kwade bedoelingen uit te voeren. Overigens een opvallende conclusie in een onderzoek van een bedrijf dat zijn inkomsten grotendeels uit advertenties haalt. In twee procent van de gevallen schuilt de ‘drive-by’-malware volgens de onderzoekers in een advertentie op een verder legitieme website. Dat zijn vaak wel de meer populaire websites: pagina’s met besmette advertenties zijn goed voor twaalf procent van de verwijzingen naar besmette pagina’s in Googles zoekresultaten. De onderzoekers wijzen in dit verband met name op de gevaren die syndicalisatie oplevert: doordat er een keten van bedrijven betrokken is bij de inkoop van advertentieruimte, worden de risico’s groter.
/j.wijkstra@sdu.nl

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in