Overslaan en naar de inhoud gaan

Mobieltjes-markt groeit 22 procent

In het derde kwartaal van dit jaar zijn wereldwijd 132,8 miljoen mobieltjes verkocht. Dat betekent een stijging van 22 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2003, en van bijna 16 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van dit jaar. Dat bericht Gartner op basis van eigen onderzoek.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

De groei wordt deels veroorzaakt door stijgende verkopen in Azië en in Oost-Europa, maar ook het aantrekken van de vervangingsmarkt in Europa en de Verenigde Staten dankzij de introductie van telefoons met kleurenschermpjes en mobieltjes met camera speelt een rol. Nokia blijft ruimschoots marktleider, maar ziet vergeleken bij het derde kwartaal van 2002 zijn marktaandeel wel slinken van 35,5 naar 34,2 procent. Dat is te wijten aan het feit dat Nokia's afzet ondanks een toename met bijna 18 procent minder snel groeide dan die van de concurrenten. Ook nummer twee, Motorola, moest enig terrein prijsgeven. Bij een groei van 13,5 procent nam het marktaandeel af van 15,8 naar 14,7 procent. Van de top-drie wist alleen Samsung zijn marktaandeel iets uit te breiden, van 10,5 naar 11,2 procent. Siemens en LG boekten de grootste winst, en staan nu nummer vier en vijf met marktaandelen van 9,1 en 5,3 procent. (jwy)

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in