Mobieltjes-markt groeit 22 procent
De groei wordt deels veroorzaakt door stijgende verkopen in Azië en in Oost-Europa, maar ook het aantrekken van de vervangingsmarkt in Europa en de Verenigde Staten dankzij de introductie van telefoons met kleurenschermpjes en mobieltjes met camera speelt een rol. Nokia blijft ruimschoots marktleider, maar ziet vergeleken bij het derde kwartaal van 2002 zijn marktaandeel wel slinken van 35,5 naar 34,2 procent. Dat is te wijten aan het feit dat Nokia's afzet ondanks een toename met bijna 18 procent minder snel groeide dan die van de concurrenten. Ook nummer twee, Motorola, moest enig terrein prijsgeven. Bij een groei van 13,5 procent nam het marktaandeel af van 15,8 naar 14,7 procent. Van de top-drie wist alleen Samsung zijn marktaandeel iets uit te breiden, van 10,5 naar 11,2 procent. Siemens en LG boekten de grootste winst, en staan nu nummer vier en vijf met marktaandelen van 9,1 en 5,3 procent. (jwy)